måndag 5 juli 2010

Första inlämningen klar!

I slutet av förra veckan lämnade jag in den första uppgiften till min sommarkurs i sociologi - populärkultur. Vi skulle välja en populärkulturell yttring, diskutera vad populärkultur egentligen betyder och sedan redogöra för vilka teman ur yttringen vi ska titta närmare på för att sedan säga vilka teorier vi tänkt använda för att analysera yttringen. Själva analysen kommer ske i den andra större inlämningen. Jag valde filmen The Last King of Scotland. Jag gillar den, och jag har den här hemma så jag kan se på den när som helst jag behöver. Jag tycker handlingen är intressant. Det är otroligt hur lite vi egentligen vet om Afrikas (i det här fallet Ugandas) historia. Även intressant att se hur de väljer att skildra det här kriget; genom en ung vit kille som nyligen blivit färdigutbildad till läkare... Hmm... Vi vet ju alla att de VERKLIGA förlorarna i Amins slaktande av det ugandiska folket var unga vita läkare! Eller inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar