lördag 10 juli 2010

Författare som är kvinnor

I månadens nummer av tidningen Vi skriver Peter Fröberg Idling om att han har fler manliga än kvinnliga författare i sin bokhylla, trots att han ser sig själv som en öppensinnad och modern läsare. Detta tror jag tyvärr gäller för många av våra bokhyllor (även mina). Det är ju så dumt. Det finns ju ingenting som säger att män skriver bättre romaner än kvinnor.

Så, jag har tänkt att bli mer medveten i mitt val av böcker och har därför (med hjälp av Uppbokad och Lyrans noblesser) ställt ihop en lista med intressanta författare. Kvinnliga författare! Jag har läst en del av dessa böcker, en del ligger och väntar här hemma, en del finns på önskelistan, och en del är för mig nya bekantskaper. Jag tycker dock att listan ser lockande ut och kommer börja beta av dom så fort som möjligt :)

6 kommentarer:

  1. Ja, nu har du en del att läsa... :-)

    SvaraRadera
  2. Verkligen! Jag har läst en del av dem redan, ska så småningom markera det på något sätt i listan :)

    SvaraRadera
  3. Har också gjort en lista, men några missade jag allt. Kanske ska fylla på!

    SvaraRadera
  4. Oj, då måste jag kolla in din lista och se om jag missat någon :)

    SvaraRadera
  5. Jag är tvärtom, har betydligt fler böcker av kvinnliga författare i min bokhylla. Dock läser jag nog mer manliga författare än vad många män läser kvinnliga författare.

    Sandra W

    SvaraRadera
  6. Jag har insett nu att av de böcker jag köpt under de senaste månaderna så består de nästan bara av kvinnliga författare, men jag tror ändå jag läst fler böcker av män i mitt liv än av kvinnor. (Fast säker är jag inte!)

    Tyvärr är det nog så att det är vanligare att kvinnor läser böcker av män än att män läser böcker av kvinnor. Konstigt egentligen!?

    SvaraRadera