söndag 18 juli 2010

Uppdrag: bokhyllan

Idag har jag gjort om lite i bokhyllorna här hemma. Har tänkt att inte dela upp pocketar och inbundna böcker längre, utan att ha alla böcker av samma författare på samma ställe. Det visade sig att det var lättare sagt än gjort. Tydligen hade jag hittat ett perfekt system innan och fått in alla böcker utan att det såg ut som kaos. Hmm. Jag jag har hållt på ett tag nu, och jag är nog inte riktigt nöjd än. Jag går och fixar lite, sen fixar lite till och sedan lite till. Får väl se om jag blir nöjd...

Ett problem jag har är att jag har alldeles för få bokhyllor egentligen, med tanke på hur många böcker jag har. Jag vet inte hur jag ska lösa det på ett bra sätt. Jag är inte så förtjust i dubbla rader, men det har jag på vissa ställen i alla fall. Just nu har jag även bokhögar över hela lägenheten. Det är ok till en viss del, men nu har det gått lite för långt. Jag har så svårt för att göra mig av med böcker. Hur gör ni?

2 kommentarer:

  1. Har också bokhylleproblem. I höstas ordnade jag böckerna i färgordning, det blev jättebra! Fint att ha det så eftersom jag har bokhyllorna i vardagsrummet och det såg lite rörigt ut innan, färgordningen gör att bokhyllorna nästan ser ut som en stooor tavla :) Men istället hittar jag ingenting längre, haha. Så mitt sommar(eller höst)projekt blir att ordna dem efter författarnas efternamn.

    Innan färgordningen hade jag ingen ordning alls, bara blandat, efter känsla. Eller, rättare sagt, jag orkade inte ordna dem i någon ordning efter att ha flyttat 3 ggr på 2 år.. På mina tidigare boplatser har jag alltid haft böckerna efter författarnamnsordning.

    Men precis som du så har jag också betänkligheter kring om jag ska dela upp inbundet och pocket eller bunta ihop det. Det är ju roligare att ha alla böcker av samma författare samlat ihop. Hmm, man kanske kan kompromissa och ha pockets och inbundet av samma författare ihop och de pockets som man har av enstaka författare på en egen pockethylla.. ?? :D

    SvaraRadera
  2. Det är så snyggt när bokhyllan är ordnad efter färger, och jag har många (!) gånger nästan bestämt mig för att göra det, men jag gillar trots allt att ha en författares böcker bredvid varandra. Dels om det är en serie (de hör ju ihop) men även annars (så jag vet vilka det är jag har).

    Ett tag hade jag författarna i bokstavsordning, men det var så jobbigt att flytta runt på alla böcker i hyllan när det skulle komma till en ny, och att ha luckor i hyllan, så man slipper det problemet, ja, den platsen har jag tyvärr inte... (Samma problem uppstår vid färgordningen...)

    Det här är ett sant i-lands-problem, och ett ganska angenämt sådant :)

    SvaraRadera