onsdag 28 juli 2010

Bokfrågornas ABC - del 1

Till min stora glädje har Linda (fd Lilla O) på bloggen enligt O bestämt sig för att köra en repris på sitt Bokfrågornas ABC. Jag deltar gärna! Det börjar i logisk ordning med bokstaven A.

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

Jag tänker direkt på Homeros böcker Odyssén och Iliaden. Jag har bara inte läst dom än. Jag har tänkt att beställa hem dom, men de är slutsålda just nu...

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

Den här tyckte jag var jättesvår. Jag kommer inte på någon bok jag läst av eller med någon Adam. Så jag nämner istället här John Adams. Han var USA:s andra president och var en av de fem som skrev USA:s självständighetsförklaring.

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?

Hmm, jag läste mycket när jag var liten, och min mamma läste ofta för mig och min syster. Kommer inte ihåg vilka som var först, men jag vet att vi läste Eva Bexells böcker om Prosten, Astrid Lindgren då vi till exempel hade Den stora boken om Emil, som var från pappas barndom, och Madicken. Det är de jag kommer ihåg starkast. Bland de böckerna jag läste själv först var Sune-böckerna av Anders Jacobsson och Sören Olsson.

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

Åh, en av mina absoluta favoriter. En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. En underbar bok som utspelar sig i Nigeria. Jag har recenserat den kort här, men det finns egentligen inget annat att säga än att om du inte har läst den, läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar