torsdag 22 juli 2010

In treatment - vilken serie!

En sak som är tråkig med sommaren är att det i stort sätt inte visas något bra på tv. Det är repriser, repriser, repriser. Och samma gamla filmer som de visat alla andra somrar sedan 1990...

Men jag har hittat en ljusglimt. Svt sänder varje vardag 22.35 serien In treatment. Jag har sett något enstaka avsnitt av första säsongen, men den gick vid 19.30 (för mig ingen ultimat tid) och jag fastnade liksom bara inte. Men nu visar de andra säsongen och jag sitter klistrad varje kväll. Jag gillar upplägget att det är en terapisektion som är ett avsnitt, och jag gillar att varje patient har 'sin' dag, jag gillar att vi även får se när psykologen själv går på sin terapi, jag gillar personerna vi får följa och deras olika liv och livssituationer de befinner sig i, ja, listan kan göras lång...

Det är fascinerande hur det egentligen bara är två personer som sitter i ett rum och pratar, men ändå känns det som att man sugs in i historien och det blir en stämning som ibland är dramatisk, ibland sorglig, ibland rolig. Det är så många känslor som kommer upp (även hos mig som tittare) trots att de 'bara' sitter där och pratar. Ett stort plus är att det sänds på svt och därmed inte är någon reklam mitt i avsnittet, så man blir inte störd mitt i, och tro mig, de ca 25 minuterna går så fort så fort!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar