tisdag 20 juli 2010

Att läsa eller inte läsa....


...Vandringslust av Danielle Steel, det är frågan. Jag läste den första gången när jag var 15 år och var på semester med familjen på Kreta. Det var min första bok av Danielle Steel och jag älskade den! Jag började genast plöja flera av hennes böcker den sommaren. Nu har jag inte läst något av henne på minst 10 år. Men jag minns hur fantastisk jag tyckte hon var. Speciellt den här Vandringslust i och med att det var min första. (Man glömmer ju aldrig den första! Eller hur? ;))

Häromdagen började jag ställa i ordning en bokhylla med ett annat system här hemma. Jag bestämde mig för att behålla det och ha det systemet i alla mina hyllor, och när jag höll på med detta som bäst fick jag den här boken i min hand och så många minnen och känslor kom över mig. På ett sätt vill jag bara slita upp den (försiktigt så klart!) och läsa om, men den kan inte leva upp till den upplevelsen jag hade första gången, och tänk om jag förstör de fina minnena om jag läser den nu och inser att den är full av s... (ni vet vad jag menar....)

2 kommentarer:

  1. Läs den inte. Min gissning är att du kommer tycka att den är så dålig som du befarar. Vissa böcker var bra när man var 15 år och gott så, allt har sin tid. Behåll minnet av ditt 15-årsjag som njöt av boken och läs sånt nu som passar dig nu.

    SvaraRadera
  2. Det är antagligen det bästa. För jag vågar nästan lova att jag inte kommer tycka om den alls nu, och det finns ju så mycket andra BRA böcker, men man blir lite nostalgisk ibland...

    SvaraRadera