tisdag 15 juni 2010

Mystic River

För några år sedan läste jag Dennis Lehanes bok Rött regn, och jag tycker hittills det är den bästa bok jag läst av honom (har även läst Svart nåd, Patient 67 och Ingenting är heligt).

Filmen som baseras på Rött regn heter Mystic river och är regisserad av ingen mindre är Clint Eastwood. De stora rollerna spelas av Sean Penn, Tim Robbins, Kevin Bacon, Laurence Fishburne, Marcia Gay Harden och Laura Linney. Ingen dålig samling och de gör alla ett strålande jobb.

Jag såg filmen häromdan och tyckte den var helt okej, men har man läst boken tillägger inte filmen någonting. Det var som en sämre version av boken. Men det var som sagt väldigt bra skådespelare, och jag tycker det är lite kul att se filmer som gjorts av böcker efter att jag läst boken för att se någon annans tolkning, se det i andra bilder, se hur man förändrar vissa saker för att det ska passa in bättre i det formatet (ibland till det bättre och ibland till det sämre). Den här filmen är inte bortkastad tid, den är sevärd, men det finns bättre filmer där ute...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar