lördag 28 augusti 2010

Bokfrågornas ABC - del 8

Det är tid för bokstaven H i Lindas Bokfrågornas ABC.

1. Vilken huvudperson i en bok tycker du mest om?

Svårt, jag gillar så många. Men jag gillar verkligen Camille i Anna Gavaldas Tillsammans är man mindre ensam!

2. Vem är den ultimata hjälten i böckernas värld?

De flesta karaktärer är väl hjältar på sitt sätt, men den ultimata... Robin Hood tror jag.

3. Och den ultimata hjältinnan?

Jag har alltid haft en svag punkt för Pippi.

4. Vilken är den bästa historiska roman du läst?

Jag har inte läst så många, det blir mest så kallad modern historia. Jag har läst Conn Igguldens första två (av fyra) delar om Kejsaren som handlar om Julius Caesars liv. Jag gillade verkligen dom, men har ännu inte kommit mig för att läsa del tre och fyra. Och nu är det så länge sedan jag läste dom, så jag har glömt väldigt mycket. Då kommer den stora frågan: Ska man läsa om del ett och två eller bara hoppa på del tre... hmm...

1 kommentar:

  1. Camille tycker jag också väldigt mycket om! Allt som inte handlar om tiden just nu är väl egentligen historiska romaner på ett sätt, men jag är också dålig på att läsa "riktiga" historiska romaner.

    SvaraRadera