torsdag 19 augusti 2010

Efterlyser bra noveller

Jag ska ju läsa Litteraturvetenskap till hösten, och kursen börjar först om ett par veckor men jag har redan börjat med kurslitteraturen. Något jag alltid tyckt varit svårt är att hålla uppe mitt vanliga läsande när jag pluggar, men jag tror jag har hittat en lösning. Noveller. Idag har jag börjat med Anna Gavaldas Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans och än så länge älskar jag den! Jag kommer inte ihåg när jag läste noveller senast, om jag någonsin gjort det och jag skulle redan vilja säga att jag missat något. Här hemma har jag även Jonas Karlssons Den perfekte vännen som väntar. Men sedan vet jag inte vad jag ska läsa. Jag känner mig inte så hemma på området, så därför ber jag er att vara så snälla att ni ger mig en massa bra tips på en massa bra noveller, så att jag hittar till godbitarna :)

4 kommentarer:

  1. Det finns en ny liten novellsamling som heter Konstnärens vånda och andra noveller. Där finns några riktigt fina texter

    SvaraRadera
  2. Jag tycker väldigt mycket om Joyce Carol Oates noveller, helst på engelska. Hon har förstås skrivit mängder men några av de samlingar jag har tyckt mest om är "Heat", "Where Are You Going, Where Have You Been?" och "I am No One You Know".

    Jag tyckte också jättemycket om Miranda Julys novellsamling "No One Belongs Here More Than You". Roliga och annorlunda.

    En helt annan stil är det på Thorsten Jonssons noveller i "Fly till vatten och morgon" från 1941. Alla handlar om brottslingar på något vis och de är fantastiskt fint skrivna med ett litet stänk av svenskt svårmod.

    SvaraRadera
  3. Kurt Levlins En andra chans är mycket bra!


    violen

    SvaraRadera
  4. Alla skrivs ner på min nya novell-lista. Men fortsätt gärna med fler rekommendationer :)

    SvaraRadera