söndag 15 augusti 2010

Bokfrågornas ABC - del 6

Här följer mina svar på Lindas frågor på bokstaven F.

1. Frihet är viktigt och böcker handlar inte sällan om längtan efter detsamma. Berätta om en bok som du tycker handlar om frihet!

Alla mer eller mindre. Beror även på hur man definierar 'frihet'. En definition är att få kontroll över sitt egna liv, och där passar Sapphires bok Precious in. En riktig liten pärla som jag tipsar alla om och som jag tror de flesta skulle gilla. Jag har skrivit om den här.

2. Böcker blir ofta film. Vad gör du helst och oftast först, ser filmen eller läser boken? Brukar du se filmatiseringar av böcker du läst?

Alltid boken först! Nästan så det går lite för långt. Det finns flera filmer jag vill se där jag har tänkt att jag ska läsa boken först. Det är bara det att det aldrig blir av, boken lockar inte alltid lika mycket som filmen. Måste nog bli lite bättre på det där. Det är ju faktiskt ingen synd att se filmen först.

3. Berätta om en riktigt bra filmatisering av en bok!

Det är sällan jag gillar både boken och filmen. Det har en tendens att vara antingen eller. Men boken Rött regn av Dennis Lehane tycker jag är hans bästa. Clintan regisserade filmen (Mystic river) och den var också väldigt bra. Även om den kanske inte tillförde något nytt så hade han ändå lyckats fånga känslan och känslorna i boken.

4. Jag vill att du uppmärksammar en författare som du tycker får på tok för lite utrymme.

Svårt. Jag gillar verkligen Majgull Axelsson och hon skulle gott kunna få mer uppmärksamhet.

4 kommentarer:

  1. Tyckte också om Rött regn som både bok och film. Det är en äkta känsla i filmen helt klart. Precious har jag varken läst eller sett, men läst mycket om.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte sett filmen än, men boken, åh, boken. Jag tror du kommer gilla den! Den är inte så lång och man vill inte sluta läsa, så det går ganska fort :)

    SvaraRadera
  3. Uppenbarligen är jag "kärringen mot strömmen" när det gäller de flesta böcker. Jag tycker att Rött regn är Lehanes hittills sämsta. Ett land i gryningen står i bokhyllan och väntar så den har en chans eller kanske snarare risk att peta ner Rött regn från "tronen" :-)

    SvaraRadera
  4. Haha, det gör inget du får vara med och leka i alla fall :)

    Är det någon som sett filmen Precious? Är den värd att se?

    SvaraRadera