fredag 6 augusti 2010

Bokfrågornas ABC - del 3

Nu är det dags för bokstaven C i Bokfrågornas ABC.

1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?

Jag vet inte ... lättlästa böcker som är skrivna av tjejer och till största delen tilltalar tjejer?!? Kanske lite väl ordagrann betydelse men det är det bästa jag kommer på. Jag läser en del chick-lit. Jag läste mer för tio år sedan än vad jag gör idag, men jag tycker fortfarande det är skönt att dra fram en då och då.

För mig måste jag säga att Marian Keyes är drottningen. Den första boken jag läste av henne var Vattenmelonen och jag tyckte den var underbar. Efter det (det var några år sedan nu...) har jag läst flera av hennes böcker och jag gillar henne fortfarande.

2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.

Oj, svårt. Jag kommer mest på olika chick-lit böcker där mannen gifter sig med 'fel' kvinna, men det känns inte så spännande.. Jo! Jag vet! I hungerspelen är invigningsceremonin viktig. Kanske inte så mycket för handlingen i boken, men för karaktärerna i boken.

3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut. Cervantes skrev om anti-hjälten Don Quijote. Vem är litteraturens störste anti-hjälte enligt dig?

Bortsett från nästan alla huvudkaraktärer i olika deckare är den första jag kommer att tänka på Dexter. Det är inte den störste antihjälten i litteraturen, men där ligger nog Don Quijote bra till (även om jag ännu inte läst hela den boken). Jag älskar och dyrkar tv-serien Dexter, men har inte läst böckerna ännu. Någon som gjort det? Är de bra, eller blir man bara besviken?

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!

"Det är ur böckerna de vise hämtar tröst i livets motgångar." - Victor Hugo

Det här citatet tycker jag passar bra in på mig. Inte nödvändigtvis det där med vis, utan jag tänker snarare på att jag hämtar tröst ur böcker när livet är hårt.

Jag kan inte många citat om böcker och läsande, men jag skulle vilja kunna några bra, så jag ska ta fram papper och penna och genast kolla runt och se vad ni andra bloggare har skrivit för citat!

2 kommentarer:

  1. Hittade en bok med citat ur böckernas värld när jag röjde hyllorna. Kanske något att plåga sina läsare med...

    Köpte just första säsongen av Dexter, men har inte hunnit börja titta. Läst har jag inte heller gjort ännu.

    SvaraRadera
  2. Åh, jag skulle älska om du bjöd på några fina citat! Jag har redan börjat skriva upp några i ett litet block här hemma. Har alltid lockats av olika citat, men har aldrig tagit mig för att skriva upp dem, men det ska jag bli bättre på.

    Jag såg också Dexter på box ganska nyligen för första gången. Beroendeframkallande! Och gör sig perfekt utan reklam (som alla tv-serier gör) och det var bara att snabbt som attan beställa hem andra säsongen också. Nu ska tredje säsongen hem nästa gång :)

    SvaraRadera