onsdag 18 augusti 2010

Svar på mina första meningar

bokcirkus hittade jag den här lilla utmaningen som jag tyckte var trevlig, och det skulle vara intressant att se hur de första meningarna egentligen ser ut i några av böckerna jag gillar. Jag vet inte om detta är mina topp tio någonsin, men det är böcker jag gillar väldigt mycket och de har levt kvar i mig även om det var ganska länge sedan jag läste en del av dem.

1. "I djurriket gör man sig snabbt av med de svaga."
Svar: Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates

2. För att vara femtiotvå år och frånskild har han, enligt vad han själv tycker, sitt sexbehov rätt väl tillgodosett.
Svar: Onåd av J.M. Coetzee

3. Snön uppe i bergen smälte och Bunny hade varit död i flera veckor innan vi började inse vilken allvarlig situation vi befann oss i.
Svar: Den hemliga historien av Donna Tartt

4. Bartolomeus Lampion blev blind vid tre års ålder, när kirurgerna motvilligt opererade bort hans ögon för att rädda honom från en cancersjukdom som spreds snabbt, men trots att Bart saknade ögon, fick han tillbaka synen vid tretton års ålder.
Svar: Vakande ögon av Dean Koontz

5. Husbonden var lite galen; han hade tillbringat alltför många år utomlands och läst alldeles för många böcker, han pratade för sig själv på kontoret, svarade inte alltid när man hälsade på honom, och han hade alldeles för långt hår.
Svar: En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie

6. Paulette Lestafier var inte så tokig som folk sa.
Svar: Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda

7. Jag minns fortfarande den där gryningen när pappa första gången tog med mig till De bortglömda böckernas gravkammare.
Svar: Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón

8. Santa Ana, den heta vinden från öknen, fick det sista vårgräset att vissna till bleka testar.
Svar: Vit oleander av Janet Fitch

9. Jag hade varit sjuk länge.
Svar: Orakelnatten av Paul Auster

10. "Vakna! Vakna för helvete!"
Svar: Mellan himmel och jord av Niccolò Ammaniti

Jag vet att några av dem är ganska uppenbara, men det är så det fick bli :)

Tillägg: De var kanske inte så självklara som jag trodde... Nu har ni svaren och jag bara undrar om ni läst några av böckerna och vad ni i så fall tyckte?

4 kommentarer:

  1. Ja, flera av böckerna har jag läst, men det är inte så lätt att hålla reda på alla meningarna i en bok:)

    SvaraRadera
  2. Nej det är det inte. När man läser meningarna ni andra har skrivit ser man hur svårt det är!

    SvaraRadera
  3. Haha, svarade på ettan nyss utan att veta att facit fanns här....
    trean visste jag iofs också, eller hade en aning i alla fall och En halv gul sol har jag nyss läst så det kände jag igen, när jag fick veta svaret!

    Vi Oleander är en av mina favoritböcker vad gäller vackra meningar.......


    violen

    SvaraRadera
  4. Ja, jag var lite snabb med att ge svaren. Sorry...

    Jag gillar verkligen Vit oleander. Så fin, så tragisk.

    SvaraRadera