lördag 14 augusti 2010

Bokfrågornas ABC - del 5

Enligt O har frågor på bokstaven E.

1. En Evergreen är en sång som är tidlös och ständigt aktuell. Vilka böcker skulle du kategorisera som evergreens?

Svårt, men efter en del tänkande så tror jag att alla böcker mer eller mindre klassar in här. Ibland verkar det som om det är slumpen som avgör vilka böcker som koms ihåg hundra år senare. De flesta böcker handlar om människan och hennes beteende och tankar, och det är tidlöst. Människan har under många, många år funderat över samma frågor och dilemman, och böcker har därför en tendens att kännas tidlösa. Än har jag inte läst en bok och känt att 'den hade varit bra om jag läst den på 1930-talet, men nu var den inget att ha'. Om ni förstår vad jag menar :)

2. Vilka länder i Europa läser du flest böcker från? Finns det något land du aldrig läst en bok från?

Flest böcker blir det från Sverige och England. Det blir även en del böcker från Italien, Frankrike och Spanien. Har inte läst många från östra Europa. Typ Bulgarien har jag nog inte läst något ifrån. Om det är någon som har intressanta boktips från den delen av världen tas de varmt emot.

3. Vilka är dina europeiska favoritförfattare?

Svårt. Kommer garanterat glömma flera favoriter. Gillar Anna Gavalda starkt. Likaså Carlos Ruiz Zafón. Majgull Axelsson är väldigt bra! Och Niccolò Ammaniti!

4. Jag har just varit i Egypten. Berätta om en bok som har anknytning dit.

Den första jag kommer att tänka på är Henning Mankells Pyramiden. Titeln säger det mesta. Det enda jag kommer ihåg från boken är att Wallanders pappa försöker klättra upp för en pyramid.

2 kommentarer:

  1. Italienska böcker är jag riktigt dålig på tyvärr! Niccolò Ammaniti gillar jag. Pinsamt nog har jag inte läst något av Carlos Ruiz Zafón.

    SvaraRadera
  2. Jag har bara läst Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Ängelns lek väntar här hemma. Vet inte hur den är, men jag vet att han kommer bjuda på fler fantastiska läsupplevelser!

    SvaraRadera