måndag 16 augusti 2010

Mina första meningar

bokcirkus hittade jag den här lilla utmaningen som jag tyckte var trevlig, och det skulle vara intressant att se hur de första meningarna egentligen ser ut i några av böckerna jag gillar. Jag vet inte om detta är mina topp tio någonsin, men det är böcker jag gillar väldigt mycket och de har levt kvar i mig även om det var ganska länge sedan jag läste en del av dem.

1. "I djurriket gör man sig snabbt av med de svaga."

2. För att vara femtiotvå år och frånskild har han, enligt vad han själv tycker, sitt sexbehov rätt väl tillgodosett.

3. Snön uppe i bergen smälte och Bunny hade varit död i flera veckor innan vi började inse vilken allvarlig situation vi befann oss i.

4. Bartolomeus Lampion blev blind vid tre års ålder, när kirurgerna motvilligt opererade bort hans ögon för att rädda honom från en cancersjukdom som spreds snabbt, men trots att Bart saknade ögon, fick han tillbaka synen vid tretton års ålder.

5. Husbonden var lite galen; han hade tillbringat alltför många år utomlands och läst alldeles för många böcker, han pratade för sig själv på kontoret, svarade inte alltid när man hälsade på honom, och han hade alldeles för långt hår.

6. Paulette Lestafier var inte så tokig som folk sa.

7. Jag minns fortfarande den där gryningen när pappa första gången tog med mig till De bortglömda böckernas gravkammare.

8. Santa Ana, den heta vinden från öknen, fick det sista vårgräset att vissna till bleka testar.

9. Jag hade varit sjuk länge.

10. "Vakna! Vakna för helvete!"

Jag vet att några av dem är ganska uppenbara, men det är så det fick bli :)

7 kommentarer:

  1. Nr 7 låter väldigt mycket som Vindens Skugga av Carlos Ruiz Zafón ;)

    SvaraRadera
  2. Ettan är lite lurig. Det kommer från Darwin, men boken är i detta fallet en annan...

    SvaraRadera
  3. Hmm... svårt tyckte jag. Känner inte igen någon av meningarna.

    SvaraRadera
  4. Ettan kan det vara Dödgrävarens dotter? Den meningen finns med där hela tiden i alla fall.


    violen

    SvaraRadera
  5. Violen, du hade rätt i alla fall, även om svaren redan ligger framme ;)

    SvaraRadera