fredag 20 augusti 2010

Bokbloggsjerka

Annika har en bokbloggsjerka där man varje helg svarar på en fråga på sin blogg, och sedan kan man gå runt till andra bokbloggar och se vad andra bokbloggare har svarat. Det är kul att se vilka svar som skrivs, men det hjälper en också att hitta till nya bokbloggar. Var med du också!

Denna helg frågar hon oss: vilken bok önskar du att du själv hade skrivit, och varför?

Mitt svar blir nog att det är många böcker jag önskar att jag skrivit. Ta bibeln till exempel, oj oj oj vad rik jag skulle vara ;)

Ett mer seriöst svar blir nog någon av Stephen Kings böcker. (Då skulle jag förresten nog också vara ganska rik :)) Jag älskar hans öga. Hur han beskriver vad som sker, hur han ser saker, hur han så snyggt och trovärdigt får in övernaturliga inslag. Hur han bygger upp stämningen men samtidigt på ett strålande vis förklarar och beskriver vardagen. Han är väldigt duktig helt enkelt!

7 kommentarer:

  1. Jag håller med om att King är suverän på att beskriva vardagen. Dessutom får han i flertalet böcker vardagen att vara riktigt läskig.

    SvaraRadera
  2. Det är många som läser Stephen King nu, och jag har aldrig läst honom. It's a sign ... ;) Jag får skriva upp honom på att läsa-listan.

    SvaraRadera
  3. Pia, jag håller helt med! En riktig talang helt enkelt :)

    Olsen, gör det! Eller ännu hellre, bara läs :)

    SvaraRadera
  4. Jag var också inne på att ha skrivit Bibeln, men det handlade nog med om maktgalenhet än pengabegär hos mig ;-)

    SvaraRadera
  5. Jag vet! Snacka om att ha världen i sin hand :)

    SvaraRadera
  6. Jag håller med om King: Djurkyrkogården och Det älskade jag. Pestens tid var jag däremot besviken på. Benrangel florerar ju friskt i bloggvärlden och om jag inte missminner mig har du skrivit om den boken?

    Jag får dock tåla mig lite då den inte finns inne på mitt bibliotek och snart kommer jag inte att ha tid att läsa annat än bara kurslitteratur :-)

    SvaraRadera
  7. Jo, jag läste och skrev om Benrangel nyligen, det var nog därför jag svarade som jag gjorde. Hade den i färskt minne :)

    Jag har inte läst Pestens tid än. Köpte den nyligen men nu blir det nog kurslitteratur ett tag... Jag har dock bara hört gott om den. Vad var det som inte var bra? Nu sänktes mina förväntningar lite (vilket nog är bra!!)

    SvaraRadera