söndag 29 augusti 2010

Författarens tidigare verk

Jag har funderat på en sak. Varför har de slutat skriva författarens tidigare verk inne i boken? För några år sedan fanns det i varje bok/pocket, och nu står det nästan aldrig. Det är så irriterande. För det första, om man gillar författaren så är det ett smidigt och bra sätt at se vad mer hon/han skrivit. Om det är böcker som hör ihop (till exempel om det är flera deckare som i och för sig är fristående, men där det är samma huvudkaraktärer) så ser man i vilken följd böckerna är skrivna. Nu står det om man har tur på baksidan vilken bok i ordningen det är (typ det här är sjunde boken om ....), men det står inte vad de tidigare böckerna heter. Hur kommer det sig att det är så? Varför? Vad vinner de på det? Jag saknar den där sidan i början av boken med listan över författarens tidigare verk!

7 kommentarer:

  1. Har inte tänkt på det, men nu gör jag det säkert...

    SvaraRadera
  2. Jag har inte varit med om detta själv speciellt många gånger, men när det sker blir jag extremt irriterad!! Förstår dig till 100 % alltså!!

    SvaraRadera
  3. Skönt att höra att det inte bara är jag :)

    SvaraRadera
  4. Ja, det är verkligen ett otyg när det inte står. Framförallt vill jag veta i vilken ordning böckerna skrivits.

    Sandra W

    SvaraRadera
  5. Jag också! Så irriterande!

    SvaraRadera
  6. Nämen åh!? Står det inte längre i böckerna?? Det har jag inte tänkt på faktiskt, men när du säger det så.. det stämmer nog.. Ja man kan ju verkligen undra varför de valt att inte ha med de listorna!

    SvaraRadera
  7. Ja, jag förstår inte vad det skulle vara bra för?

    SvaraRadera