torsdag 30 december 2010

Offerrit - Johannes Källström

rec.ex.
Vi befinner oss vintertid i en kommun någonstans i Sverige. Det är adventstid och massor med snö ute, och kallt som sig bör. Svea är kommunens kommunalråd och hon ingår i en grupp på fem människor som är framstående i trakten. Per-Gunnar, polis, Johan, pensionerad rektor, Fredrik, handlare med lantbruksmaskiner, och Alicia, kyrkoherde. Gruppen vet inte riktigt vad de ska göra då industrin i bygden ska läggas ner och därmed är de rädda för att kommunen ska gå under. De bestämmer sig för att bjuda in Vigelius, en framstående designer som kommer från byn men som nu mera bor i USA. Med Vigelius kommer hans lakej Fitzpatrick och med dom kommer försvinnanden och död...

Jag gillade verkligen den här boken! Den kröp under skinnet på mig och den är spännande på flera plan. En sak som aldrig är ett mysterium är vem/vilka som är "skurkarna" i boken, det framgår tydligt. Däremot vad de gör och varför de gör det och hur ska egentligen det hela sluta, det är spänningen som sträcker sig från början till slut i denna roman. Hur mycket är ett liv värt? Hur mycket är en man beredd att offra? Hur handlar man när allt sätts på sin spets? Hur hanterar man ondska?

Källström skriver ett underbart förord som verkligen tillför något till historien, och på ett sätt ger den en ny dimension. Jag bryr mig verkligen om karaktärerna i boken och hur det går för dom, och det är bra. Annars hade nog hela boken fallit, men som sagt, jag bryr mig. Så mycket så att jag gladeligen hade läst fler böcker med samma/liknande persongalleri. Om det inte kommer en sådan kommer jag i alla fall läsa vad mer författaren kommer ut med. För det här var bra!

2 kommentarer:

  1. Tips: Kolla då in Källströms tidigare bok Mörkersikt! spännande:)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har sett att han har skrivit en till, men jag har inte hört så mycket om den... Får nog kolla upp den lite närmre.

    SvaraRadera