söndag 12 december 2010

På spåret - 2 500 frågor till hemmakupén

Rec.ex.
Jag älskar böcker. Jag älskar kunskapsspel. Jag älskar tv-programmet På spåret. Eftersom mera är mest borde jag ju då även älska den här boken som är ett kunskapsspel som bygger på tv-programmet På spåret. Och det gör jag verkligen!

Till att börja med är den fin. Både på utsidan och på insidan. Den är fylld med fina bilder vilket gör att den är väldigt trevlig att bläddra i. Detta är ingen ren bok på så sätt att det inte berättas så mycket i boken. Den består av frågor. Så man kan säga att det är ett spel som är utformat som en bok, vilket jag gillar starkt. Är ohjälpligt trött på alla dessa fula frågekort! Nej, här får man bläddra i denna fina bok istället. 

Med boken följer en liten dosa som antingen slumpar fram frågor, eller så väljer man frågor själv. Du knappar in ditt svar (finns fyra alternativ) och dosan håller sedan reda på antal rätt svar. Den håller ordning på svaren för två spelare (eller två lag), men det fina är att man även kan spela själv. 

Jag ligger nu hemma sjuk och har idag provat att spela själv, och det var väldigt underhållande. Det var riktigt mysigt att sitta och bläddra fram frågorna, svara och testa mig själv och tävla med mig själv. Det är sju kategorier på frågorna: Sverige, Europa, Världen, Historia, Kultur och Nöje, Sport och sist men inte minst Djur och Natur. Frågorna är lagom svåra och alla svar finns i slutet av boken. 

Det här spelet kommer vara perfekt att spela med vänner och familj nu i helgerna som kommer när man sitter inne och umgås och dricker glögg :)

6 kommentarer:

  1. Krya på dig! Perfekt med ett spel att roa sig med då:)

    SvaraRadera
  2. åh vilket roligt!!! Krya på dig hjärtat!

    SvaraRadera
  3. Om jag inte redan hade köpt ett spel i julklapp till brorsans tjej så skulle nog På spåret suttit fint..!

    SvaraRadera
  4. Ja, speletkom som ett brev på posten kan man säga... hihihi...

    Tack och tack! Börjar bli lite tråkigt att ligga uppe halva nätterna och hosta!

    Ja, det här är en finfin julklapp. Spel över huvud taget är ju trevligt tycker jag. Får man fråga vilket du köpte?

    SvaraRadera
  5. Spelet heter Allsång på Skansen - Frågespelet som tar ton. Från Alga. Hon är duktig på musik och älskar att sjunga! :)

    SvaraRadera
  6. Det har jag inte hört talas om, men det låter kul! Hon blir säkert jätteglad :)

    SvaraRadera