tisdag 7 december 2010

Fri - Natsuo Kirino

I centrum står fyra kvinnor som jobbar nattskiftet på en fabrik som tillverkar färdigpacketerade luncher. En dag får en av dessa kvinnor nog och stryper sin man. De andra kvinnorna hjälper henna att göra sig av med hans kropp. De styckar honom och kastar hans olika delar på spridda sopstationer i Tokyo som brännbart material.

Så här börjar boken, den drar igång direkt och blir spännande. Men efter ett par hundra sidor börjar det bli segt. I slutet tas tempot upp igen, men de hade lätt kunnat ta bort 200 sidor i den. Jag gillar dock boken. Det beror nog till stor del att den utspelar sig i Japan. Och att det är japanska kvinnor i fokus.

Slutet däremot... Jag har inte bestämt mig om jag gillar det eller inte än. Men det är helt klart annorlunda. Någon som har läst boken? Jag skulle gärna diskutera slutet med någon...

2 kommentarer:

  1. Det låter rätt spännande! Har läst väldigt lite japanskt.

    SvaraRadera
  2. Jag också. Jag har inte ens läst Murakami än!

    SvaraRadera