måndag 27 december 2010

Bokfrågornas ABC - del 24

Bokstaven X i Lindas Bokfrågornas ABC.

1. XXX avslutar brev med kyssar. Någon bokkyss du minns mer än någon annan?

(EN liten SPOILER, från sidan 70 i Offerrit) Den jag minns mest är nog den jag läste senast. En kyss mellan Alicia och Mr Fitzpatrick i Johannes Källströms Offerrit. Jag läste ut den innan julen och recension kommer snart.

2. Malcolm X tillhör de stora ledarna i världshistorien. Berätta om en bok som handlar om en eller flera ledare.

Jag har läst de två första böckerna av Conn Igguldens fyra böcker i Kejsar-serien om Julius Ceasar. Jag gillade faktiskt de två första böckerna och vet inte varför jag inte har kommit mig för att läsa de resterande två delarna. Nu var det så länge sedan så jag har helt glömt de första två delarna och vet inte om jag är sugen på att läsa om dom. Kanske skulle kunna hoppa på del tre och lita på att författaren återberättar det som man "borde" minnnas...

3. Mina barn är så små att hemmet fortfarande är fritt från x-box (för bokstavens skull då...) eller någon annan spelkonsol. Trots detta (eller just därför) vill jag att du berättar vilken bok du skulle vilja göra om till spel för just xbox.

Har faktiskt ingen aning, jag spelar typ aldrig den typen av spel. Har ingen spelkonsol här hemma. Men det skulle vara roligt! Och tidskrävande om jag känner mig själv rätt :)

4. Den som leder av xenofobi är rädd för det som är främmande. Främlingsfientlig med andra ord. Har du läst någon bra bok som handlar om detta?

Svårt. Jag kommer inte på någon på rak arm. Inte någon som jag har läst i alla fall....

4 kommentarer:

  1. Vad kul att du kommenterade hos mig så att jag hittade in till dig! Jag hoppas mycket på Lilla stjärna. :)

    SvaraRadera
  2. Kul att du hittade hit! Du är varmt välkommen :)

    Jag hoppas också mycket på den! Jag har bara läst Hantering av odöda av honom innan, och den var jag inte alls speciellt förtjust i...

    SvaraRadera
  3. Har läst Låt den rätte komma in och Människohamn och gillade dem skarpt!

    SvaraRadera
  4. Jag vann ju människohamn av En bokcirkel för alla i höstas, men dåliga dåliga mig har inte läst den än...

    SvaraRadera