måndag 13 december 2010

Bokgeografi - Australien

Nu bär det av till Australien i Lindas bokgeografi.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Australien eller är skriven av en författare med anknytning dit.
I Syskonkärlek av Sheila O'Flanagan arbetar den irländska tjejen Romy som arkeolog i Australien. Men som titeln påvisar flyttar hon tillfälligt hem till familjen på Irland. En söt bok som jag skrivit mer om här.


2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Australien. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Michel Faber flyttade till Australien när han var  sju år och växte sedan upp där. Han har skrivit Sugar som jag läste för ett par år sedan. Vad jag minns gillade jag den, men den var kanske lite lång.


3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Australien, som du inte läst, men är nyfiken på.
Nevil Shute är ett författarskap jag ännu inte är bekant med. On the beach som Linda skrev om är jag väldigt nyfiken på!

2 kommentarer:

  1. Gillar Sheila O'Flanagan, men Michel Faber har inte läst något av.

    SvaraRadera
  2. Jag har bara läst Sugar, har inte koll på vad mer han har skrivit.

    SvaraRadera