fredag 28 januari 2011

Vredens tid - Stefan Tegenfalk

rec.ex.
Den anti-sociala kriminalkommissarien Walter Gröhn får i uppgift att ta hand om Jonna de Brugge, som arbetar på Rikspolisstyrelsens särskila utredningsenhet, RSU, som ska ha en praktik på polisen. RSU är en ny avdelning inom polisen och de är kända för att bestå av unga, väldigt smarta människor som vet sin väg i teorin. De börjar arbeta tillsammans med ett fall där en taxichaufför blir överfallen av en resenär med slutresultatet att chauffören dör.

Karaktärerna är riktiga stereotyper, men för mig är det inte alltid en dålig grej. Jag kan ofta till och med gilla konceptet med en ung ny söt oerfaren tjej och en gnällig grumpig gammal gubbe. Det gör jag i den här boken. Jag blir väldigt förtjust i både Walter och Jonna.

Karaktärerna klarar sig undan det negativt stereotypiska, men det gör inte handlingen. Handlingen utvecklar sig på ett sätt jag läst 100 gånger förut, och ämnet han tar upp i boken (eller, ett av ämnena, men huvudtanken i utredningen) känns krystat och väldigt PK. Så att det faktiskt blir tråkigt...

Första halvan av boken slukar jag. Jag går helt upp i läsningen. Jag gillar intrigen och det finns ett driv i läsningen. Som sig bör i en deckare. Handlingen är spännande och jag tycker att det finns mycket intressant att plocka från och utveckla härifrån till den trilogi det är. Men efter halva boken ungefär dör boken ut för mig. Handlingen går inte framåt. Författaren dumförklarar läsaren och förklarar en massa saker som man redan har förstått. Han utvecklar saker han verkligen inte behöver utveckla. Fallet poliserna har hand om förlorar spänning. Jag bryr mig inte riktigt längre. Och det är inget smickrande betyg på en deckare.

Jag kommer inte avslöja boken för er, men jag kommer snudda vid vad jag tycker om slutet, så jag varnar för en liten (SPOILER).

Slutet var INTE bra. Så väntat. Man har vetat svaret hela tiden, och inte på det där snygga sättet typ "Aaah, är det så det hänger ihop, hur kunde jag missa det". Nej här är det skrivit en rakt på näsan hela tiden. Och man förstår också att boken inte vill att jag ska tro en sak och så hänger det ihop på ett annat sätt, nej, här vet man. Jag vet hur det kommer sluta.

(SLUT SPOILER). Men, första halvan gillar jag väldigt mycket och den väger upp för slutet på många sätt. Jag är nyfiken på de andra två delarna, som jag kommer läsa. Hoppas att bok nummer två håller hela vägen, för då kan det bli riktigt bra!!

5 kommentarer:

  1. Intressant!! Jag håller med dig om att karaktärerna var riktigt sterotypa. Men jag tyckte även bikaraktärerna var sådan. Den stressade mamman som inte hinner med sin tonårsdotter t.ex. För mig fungerade det inte alls¨. Kanske meste eftersom deckare egetnligen inte är min genre och måste vara något extra för att jag ska gilla! Tycker handlingen hade potential men Tegenfalk lyckas inte hålla mig intresserad helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Jag menade att alla karaktärerna var stereotyper, ser att jag inte formulerat mig så så bra, alla är det, men det var med huvudrollerna det fungerade för mig. Den där Martin Borg och mamman, även tonårsdottern, eller vad sägs om cheferna på polisen. Eller åklagaren. Ja, listan kan göras lång ;)

    Jag tycker också boken har potential och det finns ju mycket intressant man skulle kunna skriva om i de kommande två delarna, så jag ger honom gärna en chans till och hoppas att han "får ihop det" i tvåan :)

    SvaraRadera
  3. Ska bli intressant att se vad du tycker om de andra delarna. Hoppas att han kan göra något av potentialen. Hoppas kan man ju alltid. :-)

    SvaraRadera
  4. Ja, jag håller tummarna krampaktigt! Men om inte andra delen är bättre, så blir det ingen trdje för mig heller...

    SvaraRadera
  5. Titeln är inte särskilt belysande av situationen som händer, vad är chock och de två kvinnorna omfamnade också lämnar en hel del att säga.

    SvaraRadera