lördag 22 januari 2011

Den amerikanska flickan - Monika Fagerholm

"Sandra Natt&Doris Dag, Doris Natt&Sandra Dag. Två flickor i likadana svarta tröjor på vilka det stod "Ensamheten&Rädslan" i grön målfärgstext på magarna. Långärmade trikåblusar mitt i sommaren, men, och det var det viktigaste, klädesplagg som det fanns exakt två likadana av i hela vida världen." (s. 138)

Sandra och Doris bor i Trakten. Ingen av dem har haft en enkel uppväxt och när de finner varandra blir de bästa vänner och skapar en egen liten värld. Några år tidigare hade den amerikanska flickan, Eddie, flyttat till Trakten och strax efteråt drunknade hon. Morgonen efter hittas Björn, Eddies vän, död. Han hade hängt sig. Sandra och Doris är nyfikna på Eddie, den amerikanska flickan och hela historien runt henne och de betämmer sig för att ta reda på vem hon var och vad det var som egentligen hände, varför det slutade som det gjorde. 

Vi välkomnas in i Sandras och Doris värld där vi ser världen genom deras ögon. Och så snyggt Monika Fagerholm gör det. Språket är strålande, det riktigt gnistrar om det. Älskar att det är repetativt. Olika fraser, tankar, textrader återkommer gång på gång, och för varje gång förstår man lite mer vad det faktiskt betyder.

Vilken fantastisk bok! Jag tror inte jag har läst något liknande innan, och det här är en bok helt i min smak. Jag älskar historien, jag älskar karaktärerna. Jag bryr mig om karaktärerna. Jag älskar berättarstilen och jag älskar hur boken utvecklar sig. Som sagt; Vilken fantastisk bok! Jag har definitivt hittat en ny favoritförfattare. (En till...)

Jag vet inte vad jag hade väntat mig av den här boken, men den var inte alls som jag hade tänkt mig. Jag har läst många hyllande recensioner om den här boken, och jag var rädd att den inte skulle leva upp till hypen, men jag måste säga att för mig var den bättre än vad jag hade vågat hoppas på! Jag är lyrisk och jag kommer tjata om den här boken och författaren till alla som vill lyssna. (Och nog till de som inte vill lyssna också ;)) Jag rekommenderar den här boken varmt. Till alla.

Den här boken ingår i min Boktolva.

3 kommentarer:

  1. Spännande! Har just läst ut den och tyckte att den var riktigt seg och tråkig. Jag kan förstå vad du gillade, men språket gjorde mig galen.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår vad du menar, men för mig bara dansade ögonen över sidorna och jag riktigt sögs in i historien och uppfylldes av den. Jag älskade språket! Intressant ändå att man kan tycka så olika, vi som ändå brukar gilla ungefär samma böcker.

    (Lite roligt, jag var inne nästan samtidigt hos dig och kommenterade där att jag gillade boken som du skrev du inte riktigt tyckte om :))

    SvaraRadera
  3. Din artikel väldigt intressant, jag har infört många vänner tittar på den här artikeln, innehållet i de artiklar kommer det att finnas en hel del attraktiva människor att uppskatta, måste jag tacka dig en sådan artikel.
    Alla dina inlägg är verkligen uppskattar och denna artikel är också mycket intressant. Förbluffa designer i affischer.

    SvaraRadera