onsdag 12 januari 2011

Jag vill prata om slutet

Det är lite tråkigt tycker jag att det inte blir mer diskussioner runt en del av böckerna som vi bokbloggare skriver om. Jag antar att det till viss del beror på att man inte vill förstöra boken för andra genom att diskutera boken för ingående, framför allt slutet. Men många är ju böckerna som olika bokbloggare (och andra som är med och läser och kommenterar) läst gemensamt, och så länge man vanar för spoilers, så är ju ingen skada skedd för de som inte läst boken. Jag tycker att det skulle ge mer att diskutera HELA böckerna med varandra. Ungefär som man gör i bokcirklar. Då blir det en nivå till i diskussionen som jag saknar.

Hur känner ni andra om det här? Är det bara jag som vill prata om en del slut? De har ju ändå en stor del i läsandet, och ibland kan slutet göra eller förstöra läsupplevelsen, och då skulle det vara trevligt att diskutera detta...

7 kommentarer:

  1. Jag håller med, ibland vill jag verkligen VERKLIGEN prata om slutet med någon och det är svårt att göra det. Man vill ju inte spoila för någon annan. Men om man varnar för det i inlägget tycker jag det är okej.

    SvaraRadera
  2. Absolut en önskan och ett behov! Med diskussion i kommentarerna och med tydlig spoilervarning i titeln så kan ju alla göra som de vill.

    SvaraRadera
  3. Jag vill också prata om slutet! Vi kan väl bestämma oss för att göra som du säger, spoilervarna och sen köra fullt ut. Sprider du budskapet? ;)

    SvaraRadera
  4. Vad skönt att veta att det inte bara är jag som känner så här. Det hade ju inte varit så lätt att föra sådana här diskussioner för sig själv ;)

    Från och med nu ska jag spoilervarna och sedan, som Åsa säger, köra fullt ut!! Är ni med mig??

    (Kan dock behöve lite hjälp med att sprida budskapet... :))

    SvaraRadera
  5. Ja! Har också funderat på det där med att skriva om/diskutera slut. Tack för att du formulerade det så fint i ett blogginlägg nu :D

    Visst, det finns ju läsecirklar och liknande lite varstans på nätet och bland bokbloggarna, men ibland vill man inte engagera sig i en sådan utan just bara lufta sina tankar om någon speciell bok man läst. (jag tänker här direkt på slutet i Revolt..! mycket traumatisk upplevelse för mig)

    SvaraRadera
  6. Jag håller helt och hållet med dig. Slutet på Patient 67 är ett typiskt slut som jag gott och väl skulle ha kunnat diskutera näst intill i oändlighet.

    Om jag stöter på ett sådant slut, eller ett annat slut som jag känner att jag behöver starta en diskussion kring, så kommer jag hädanefter att göra just det. Efter att ha "spoilervarnat" förstås :)

    Bra initiativ!!

    SvaraRadera
  7. Vad kul att ni är flera som vill göra detta! Ska bli jättekul att se hur diskussionerna kommer arta sig framöver, och att få veta vad ni tänker om HELA böckerna.

    Jag är inte heller sugen på bokcirklar direkt, utan jag skulle vilja utöka dialogerna på bloggarna.

    Just nu läser jag Glaskupan och Den amerikanske flickan. Kan mycket väl bli så att det kommer diskuteras slutet på dom böckerna. Jag måste bara läsa det först ;)

    SvaraRadera