onsdag 26 januari 2011

Tiden finns nog, det är jag som behöver bättra mig

Jag har i veckan haft problem med teknologin här hemma och jag började tänka lite. Tänk hur mycket tid man lägger på telefonen, tv:n och datorn. (Eller, JAG lägger i alla fall mycket tid på det, jag ska inte dra med er ner i fallet ;)) Undra hur många fler böcker man skulle läsa om man lade lite av den tiden på att läsa istället!? Jag menar, hur ofta sitter jag inte och slötittar på tv och zappar runt och ser på program jag egentligen inte är intresserad av. Likadant med datorn. Ibland sitter jag och surfar runt eller uppdaterar google reader typ tio gånger i minuten för att se om någon blogg har skrivit ett nytt inlägg. Däremot vet jag inte om jag vill gå så långt att jag gör något åt det. Jag nöjer mig nog med att för nu konstatera att jag kunde haft mer lästid och så får jag se om jag blir bättre på att stänga av tv:n...

7 kommentarer:

  1. Mmm, svårt dilemma det där. Det är ju så mycket man vill se OCH läsa. Fast just när det blir slötittande i stället för lästid kan jag bli lite irriterad på mig själv, eller hur svårt jag har för att komma mig ut på en promenad, därför funderar jag på att testa MP3 bok i mobilen - nytta och nöje?

    SvaraRadera
  2. Jag tänker samma sak så gott som varje dag. Men ibland är man ju inte sugen på att läsa och då kan man väl inte tvinga sig? Vad är det då för mening...men lite kan man nog sålla bort =)

    SvaraRadera
  3. Bea, ja det är ju slötittande som är boven i dramat. Om jag ser ett program jag verkligen gillar ser jag inget problem i det. Problemet är ju när man zappar runt och försöker hitta något man överhuvudtaget vill se, hittar inget, men tittar ändå på det "minst dåliga". Dumt, dumt, dumt!

    Böcker X 3, problemet är väl att jag känner för det, det är bara svårt att stänga av tv:n och plocka upp boken. Lathet när den är i sitt esse kanske!? Eller, lathet är det nog inte, men jag kommer inte på ett bättre passande ord...

    SvaraRadera
  4. Visst är det så att även jag skulle ha haft mer lästid om jag inte slötittade eller satt vid datorn. Men samtidigt är det väl det jag behöver just då. :)

    Jag håller med om omslaget till Att rosta bröd!

    Vad kul att det var så för dig med En halv gul sol!!! Tänk om du inte hade lockats av omslaget. Då kanske du hade missat den! Hemska tanke!!!

    SvaraRadera
  5. Det kanske är så. Men det måste väl vara ett i-landsproblem om något; att behöva slötitta på tv ;)

    Jag vet, så himlans fint!!

    Hahaha, ja den hade jag inte velat missa för allt smör i småland. Kanske hade hittat den senare annars, med tanke på att den hyllas typ överallt :)

    SvaraRadera
  6. Slötitta på tv gör jag aldrig. Jag ser de program jag vill se och sedan stänger jag av tv:n. Däremot händer det att jag surfar runt utan egentliga mål och då kan jag bli duktigt sur på mig själv. Fast egentligen behöver jag inte vara så upprörd över det eftersom jag läser i stort sett jämt i alla fall: vid köksbordet på lunchen, i reklampauserna på tv:n, vid läggdags, på morgonen efter frukost etc etc. Detta är framför allt aktuellt när jag läser en extremt spännande bok som Barn 44 som jag håller på med nu. Ruskigt bra!

    SvaraRadera
  7. Jag har perioder när jag också slukar böcker varje liten stund jag har, och nu börjar jag hitta dit igen. För mig har bloggandet och att läsa andra bloggar tagit det ifrån mig lite. Synd. Jag läser att andra bokbloggare läser mer sedan de börjat blogga, och önskar att så var fallet även för mig. Men som sagt, nu börjar jag komma in i det igen :)

    SvaraRadera