tisdag 18 januari 2011

Stephen King - Upp till bevis!

Jag vill varna för spoilers. Inte i detta inlägg, men i inläggen jag länkar till där jag och Kafka på jobbet skrivit om boken Det.

I höstas läste jag Det av Stephen King, och efter läsningen var jag ganska upprörd. Ungefär samtidigt läste Kafka på jobbet också Det, och hon reagerade också starkt. Det visade sig att vi tyckte väldigt lika och nu tänkte vi att vi skulle läsa en King till och sedan kanske få ihop en tid att diskutera den. Eller vad säger du Åsa? Bättre lycka denna gång?!

Valet föll på Varsel av Stephen King. Det ska bli spännande (i dubbel bemärkelse) (hoppas jag) och intressant att se hur vi kommer reagera på denna boken. Jag har bara läst en annan King-bok utöver Det och det är Benrangel, och den tyckte jag i rättvisans namn mycket bättre om. Jag gillade den faktiskt starkt! Men jag vill tilläga att efter jag läst Det reagerade jag mer på relationen mellan Mike och Mattie i boken...

13 kommentarer:

  1. Hej syster! Tror du jag skulle gilla stephen king? Eller varför blev du upprörd när du läste Det? /Malin

    SvaraRadera
  2. Jag skulle inte välja "Varsel" som tredje King-bok, den är ganska så menlös. Det mesta han skrivit senare (som "Benrangel") och en hel del han skrev tidigare är betydligt bättre. Skulle snarare rekommendera hans debutroman "Carrie", novellsamlingen "Hearts in Atlantis" (som tyvärr inte verkar finnas i översättning) eller "Den gröna milen"

    SvaraRadera
  3. Hej gumman! Vad roligt att du har hittat hit! Trevligt. Då kan vi diskutera lite här också :)

    Om du klickar på länken så kan du gå in och läsa om du vill, men gör inte det om du vill läsa boken! Det är många som pratar väldigt gott om Det och det kan jag förstå. Boken är bra och handlingen är bra. han skriver så att man verkligen sugs in i boken och handlingen, men på slutet blev det (för mig) platt fall. Lite lamt och väldigt sexistikst blev det...

    Jag tycker doock absolut att du ska läsa någon bok av Stephen King. Tror du skulle gilla det! Men han har skrivit massa böcker, så börja gärna med någon annan! Jag läste Benrangel av honom, och den älskade jag, och det tror jag du med skulle göra!

    SvaraRadera
  4. Jaken, Tanken var att vi skulle läsa någon som kanske var lite upprörande. Något som skulle bli intressant att diskutera. Men det här kanske är fel bok för det?

    Vad säger du Åsa? Jag kan vara med på att byta om du vill, men jag vet ingenting om Kings böcker på det sätt så jag kan välja ut någon direkt...

    SvaraRadera
  5. Den tyngsta av dem alla och enligt min mening otroligt suggestiv är Pestens tid. Själv gillar jag kanske allra bäst Sömnlös, men den tycker King själv är överarbetad. Starkast är han tycker jag när han gör det overkliga sannolikt. När han vrider världen någon futtig grad och man är helt med på det övernaturliga som sker, inte alltid säker på om det utspelar sig inne i en karaktärs förvirrade sinne eller den verkliga världen.
    Otroligt bra är Den döda zonen och där filmen faktiskt är i stort sett lika bra. När det gäller Varsel är frågan om inte filmen är till och med bättre...

    SvaraRadera
  6. Jo, upprörande kan den nog vara. Personligen störde jag mig till exempel väldigt mycket på den oerhört mesiga kvinnliga huvudpersonen, fast kanske mer i filmversionen än i boken.

    Men om ni vill ge King en chans till upprättelse är det inte rätt bok, kanske för att han var gravt alkoholiserad när han skrev den (något han berättar om i "Att skriva")

    SvaraRadera
  7. Lars Rambe, Pestens tid är jag i och för sig sugen på, Sömnlös är jag nyfiken på. Det fanna stora partier i Det som jag gillade, och jag håller med dig. Han är väldigt bra när han gör det överkliga sannolikt! Varsel som film har jag sett, men det var länge sedan sist. Inget bra betyg för boken om filmen är bättre...

    Jaken, Ja, det här med Kings kvinnosyn var en stor del av vad både jag och Kafka på jobbet var upprörda över. Upprättelse var vi nog inte ute efter i första hand. Mer något att diskutera...

    Nu vet jag varken ut eller in längre. Åsa? Vad tycker du? Hur ska vi göra? Vad ska vi läsa?

    SvaraRadera
  8. Ja, vad ska vi göra? Jag har läst väldigt mycket av King i min ungdom, dock inte Varsel, vilket är anledningen till att jag föreslog den. Samtidigt är jag inte särskilt sugen på en tegelsten just nu när mycket annat väntar i hyllorna. Carrie är tunn och jag gillade den som tonåring, kanske håller den för en omläsning. Mitt behov av att ge King upprättelse är likamed noll. Absolut noll.

    SvaraRadera
  9. Hahaha, jag är inte heller ute efter att ge honom upprättelse. Men det är skönt att veta att vi tänker samma sak :)

    Jag kände också att Varsel kändes lite tung när jag tog fram den. Ärligt talat så är den tillbaka på sin plats i hyllan igen... Carrie har jag inte läst. Jag kan klicka hem den om vi bestämmer oss för den!?

    SvaraRadera
  10. Carrie har ju en kvinnlig huvudkaraktär, vilket kan passa våra syften. Annars får vi väl vänta och se om ett behov växer fram för en viss bok. Kanske i samband med att någon annan läser, eller någon utmaning eller tema eller liknande.

    SvaraRadera
  11. Det kan ju faktiskt bli väldigt intressant och se hur Carrie framställs och jag är lite sugen på en King ändå. Vad säger du? Ska vi inte läsa den ändå!? Jag beställer hem den i alla fall. Vi skulle ju kunna göra så att vi öppnar upp även för andra läsare att vara med att diskutera. Vi skulle ju till exempel kunna ha som en chatt här på bloggen i kommentarsfältet då vi diskuterar boken. Vad tycker du om det?

    SvaraRadera
  12. Ja men visst, kör i vind! Men jag har ju lite på gång nu med "Fågeln som vrider upp världen" och podcasts och det hela, så vi kanske kan hålla oss till tåls lite?

    SvaraRadera
  13. Det passar mig alldeles utmärkt också. Vi väntar ett tag!

    Jag har inte läst Fågeln som vrider upp världen än, men det ska bli så roligt att läsa den och sedan följa diskussionerna på radions podcast och eran. Kul att ni gör det tycker jag!

    SvaraRadera