söndag 2 januari 2011

Läslöften 2011

Det här med nyårslöften. Jag slutade med det för ganska länge sedan, men det här med läslöften tycker jag är en bra idé så det har jag gått och klurat lite på.

Rent allmänt så känner jag att jag vill börja nöjesläsa på engelska. Jag skrev ett inlägg om att jag ville börja med det för ett par månader sedan, men det har inte hunnits med än. Men nu är det ett nytt år med nya löften, så jag ger det ett försök till.

Det andra jag tänkt på är att jag vill läsa en del klassiker. Har några hemma men av någon anledning tar jag aldrig upp dom. Det ska det också bli ändring på.

Sedan kommer det här med läsutmaningar. Jag älskar idén, men jag har märkt att det lätt känns som tvång och måsten, och då är det inte lika roligt längre. Linda på Enligt O har dock dragit gång en läsutmaning som heter Boktolva, och den tycker jag låter perfekt för mig. Jag har skrivit en lista med författarskap jag vill lära känna, och förhoppningsvis läser jag mer än tolv av namnen på den listan.

Det finns många andra läsutmaningar som låter lockande, och jag tänkte ett tag att jag skulle hålla i någon själv, men jag tror jag nöjer mig med det här. I alla fall för nu. När man sätter sig ner och funderar på sitt läsande är det så mycket man vill läsa, men realistiskt sett så är det nog bra att inte gapa efter för mycket. Då blir det säkert ett magplask av det istället om jag känner mig själv rätt. Så så här får det bli. Mina ambitioner inför läsåret 2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar