måndag 10 januari 2011

Bokfrågornas ABC - del 25

Lindas ( på bloggen Enligt O) Bokfrågornas ABC börjar närma sig slutet och är inne på de lite krångligare bokstäverna. Här är mina svar på bokstaven Y.

1. Yggdrasil är världsträdet med tre rötter i den nordiska mytologin där de tre nornorna bor. Berätta om en bok där mytologi har betydelse.

Jag kommer inte på någon bok just nu som jag tycker passar in här...

2. Kan du berätta om en riktigt ytlig bok som du har läst?

Det var ett tag sedan nu som jag läste en riktigt ytlig bok, men om jag omtolka meningen lite så kan jag säga att Djävulen bär Prada handlade mycket om yta (kläder och utseende) fast på ett positivt sätt. Jag gillade både boken och filmen och tycker författaren hittade en bra balans. Boken handlade om yta, men det var ingen ytlig handling.

3. Yta kan i vissa fall vara avgörande för hur böcker betraktas. Vilket är det vackraste/bästa/coolaste/fulaste/tråkigaste bokomslag du vet?

Jag gillar när boken och bokomslaget hör ihop eller kompletterar varandra. Omslaget sätter ju tonen för boken redan innan man börjat läsa, och jag skulle lura mig själv om jag sa att jag inte tycker det är viktigt. Jag är inte så kräsen med bkoomslaget, men visst finns det fina och ....mindre fina.

Presidentens hustru har ett fint omslag.
Jag gillar känslan, stämningen, jag får när jag ser på det.


En halv gul sol har ett snyggt omslag.
Boken är fantastisk även på insidan, du kan läsa mer om vad jag tycker här.


Omslaget till The Passage är ett av de snyggaste bokomslagen tycker jag. Det framkommer inte riktigt på bilden här, men den sätter verkligen en ton för boken.



Och så några mindre fina. Det ser ju ut som böcker för tio-åringar, vilket är synd, för de är bra. Här är omslaget missvisande och jag tror man förlorar många läsare på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar