måndag 24 januari 2011

Djävulen bär Prada - boken och filmen


En sak som ofta och gärna diskuteras är den eviga frågan; Vilken är bäst? Boken eller filmen? Ofta faller mitt svar på boken. Jag gillar ofta den mest. Jag läser också gärna boken först, innan jag ser filmen. Det finns givetvis undantag. Gudfadern till exempel, jag älskar filmerna och har ännu inte läst boken. Sagan om ringen, samma sak där. Vet inte ens om jag är sugen på att läsa några av böckerna i fråga.

Men så händer det då och då att jag gillar filmen lika mycket som jag gillar boken (eller tvärtom) och så är det med Djävulen bär Prada. Jag får samma känsla av boken som av filmen, vilket inte sker alltför ofta. Ibland kan man gilla både filmen och boken men de ger ändå inte samma känsla. Så är alltså inte fallet här (för mig). Jag är inte direkt intresserad av mode, men i den här boken och filmen fungerar det verkligen. Till och med jag kan sitta och småfnissa åt hur lite huvudrollen kan om mode (det kanske är för att jag känner igen mig!?). De hade inte kunnat hitta bättre skådespelare än  Anne Hathaway och Meryl Streep till rollerna heller! Och de tolkar rollerna underbart.

Jag är inte stor på att läsa om böcker, men att se om filmer tycker jag om. Ska nog kolla på den här filmen igen snart, det var ett tag sedan nu och jag är lite sugen på något lätt och mysigt sådär. Om du inte har läst boken eller sett filmen; gör det. Om du har gjort det får du gärna kommentera och säga vad du tyckte om den/dom!

4 kommentarer:

  1. Jag har sett filmen "Djävulen bär Prada" och tyckte om den. Boken känner jag mig däremot inte så sugen att läsa, mest för att det finns så mycket annat att läsa också.

    SvaraRadera
  2. Jag gillade faktiskt boken mer än filmen, jag tycker filmen är riktigt bra men jag tyckte de förstörde slutet totalt genom att göra Miranda Priestly rent mänsklig. I boken var hon hemsk även i slutet och det förstörde det "roliga" lite. Sen tycker jag Andrea förändras på ett trovärdigare och mycket "värre" sätt i boken, det känns som att filmen slätar över hur modevärlden påverkar henne. Men det är bara vad jag tycker :)

    SvaraRadera
  3. Boklusen, ja det finns (som tur är) många böcker att läsa :)

    Eli, jag håller helt med! Den delen var verkligen bättre i boken och mindre "Hollywood". Hon var mer trovärdig som karaktär. Utvecklingen av Andrea håller jag också med om. Det kanske var svårt att få fram det boken beskriver i filmformatet!? Jag vet inte... Men jag tycker ändå att den här filmen har mycket mer gemensamt med boken än vad jag är van vid att se.

    SvaraRadera
  4. Jag är inte stor på att läsa om böcker, men att se om filmer tycker jag om. Ska nog kolla på den här filmen igen snart, det var ett tag sedan nu och jag är lite sugen på något lätt och mysigt sådär. Om du inte har läst boken eller sett filmen; gör det. Om du har gjort det får du gärna kommentera och säga vad du tyckte om den/dom!

    SvaraRadera