söndag 2 januari 2011

Boktolva 2011

Enligt O har i år startat en läsutmaning som heter boktolva. Man får själv bestämma författare som man tidigare aldrig har läst, sedan är det  tänkt att man i slutet av 2011 ska ha stiftat bekantskap med tolv av dom. Hon avsäger sig dock från att det måste vara en i månaden, man får läsa när man vill hur man vill. Allt i andan att det inte ska bli för mycket tvång över det hela. Detta tycker jag låter strålande, så jag hoppar gärna på!

Här följer författare jag tänkt ska ingå i min boktolva. Det är fler en tolv, så jag kan välja lite. Också det för att minska tvånget. Om någon har förslag på vilka böcker som är bra att börja med får gärna ge förslag. Lite hjälp att hitta rätt mottages varmt.

Haruki Murakami

Isabel Allende

Curtis Sittenfeld

Cormac McCarthy

Sarah Waters

Richard Yates

Jonathan Safran Foer

Amos Oz

Margaret Atwood

Philip Roth

Sara Stridsberg

Zadie Smith

Siri Hustvedt

Monika Fagerholm

Carl-Johan Vallgren

Charles Dickens

Ernest Hemingway

Franz Kafka

Fjodor Dostojevskij

Kate Morton

Neil Gaiman

Monica Ali

Ali Shaw

Kate Atkinson

Vikram Seth

Roberto Bolaño

Cora Sandel

Audrey Niffenegger

José Saramago

Virginia Woolf

Sigrid Combüchen

Okej, det här blev betydligt fler än tolv, men jag hoppas att kunna läsa verk av flertalet av författarna under året.

11 kommentarer:

  1. Oj det här kommer bli ett bra läsår för dig! :)

    Murakami har jag försökt mig på flera gånger, men aldrig lyckats komma överens med. Allende och Andarnas hus, Sittenfeld och I en klass för sig eller American Wife, Cormac McCarthys Vägen, Sarah Waters Den lilla vännen, Jonathan Safran Foers Extremt högt..., Vallgrens Den vidunderliga kärlekens historia, Hemingways Den gamle och havet, Atkinsons I museets dolda vrår och Niffeneggers Tidsresenärens hustru och Själens osaliga längtan är alla mycket mycket bra böcker!

    SvaraRadera
  2. Den vidunderliga kärlekens historia har jag faktiskt köpt idag, inläggom det kommer snart :)

    Jag har faktiskt en del av de böcker du berättar om här. Av Sarah Waters hade jag dock tänkt Kyssa sammet, med man kanske inte "ska" börja med den? Atkinson har jag ingen aning om var jag ska börja någonstans, så jag ska genast kolla upp I museets dolda vrår. Gillar titeln, så det kan väl inte bli fel ;)

    Nu ser jag ett till namn jag vill ha på listan. Smyger nog in och lägger till det :)

    SvaraRadera
  3. Jo jag läste faktiskt Kyssa Sammet först, tänkte inte alls på den... Den var riktigt bra och eftersom det är två helt olika böcker tycker jag du löser det genom att läsa båda :)

    SvaraRadera
  4. Det låter som att du och jag har samma slutledningsförmåga ;)

    SvaraRadera
  5. Den vidunderliga kärlekens historia har stått i hyllan hur längre som helst, men Vallgren finns inte på min lista. Däremot har vi en massa andra gemensamma namn. Kul att du hänger på!

    SvaraRadera
  6. Murakamis Kafka på stranden tycker jag är bäst av de jag har läst, men alla är bra.

    Hemingways Och solen har sin gång är fantastisk.

    Zadie Smiths Vita tänder är den bok som har stannat kvar i mitt minne längst av hennes böcker.

    Åh, du har en massa författare som jag har glömt skriva upp på min lista! :) Robert Bolaño, Neil Gaiman och Siri Hustvedt till exempel.

    SvaraRadera
  7. Enligt O, Som sagt, jag gillar verkligen idén med den här utmaningen och ser fram emot att hugga in på dom här böckerna :)

    Emma, Jag började läsa Vita tänder för en massa år sedan när den kom ut på pocket, men jag kom av mig och läste inte speciellt mycket. Har alltid tänkt att jag vill läsa den, och det passade ju perfekt till den här utmaningen.

    Jag började med en lista, men sedan kom jag på fler och fler. Nu har jag dock sagt till mig själv att jag inte ska lägga till fler, annars blir det ju ett evighetsprojekt, och det är ju inte riktigt meningen...

    SvaraRadera
  8. Andarnas hus av Isabel Allende var årets bästa och Om natten i Chile fjolårets så de vill jag tipsa om.
    Vägen av Cormac McCarthy, Easter Parade av Richard Yates, Darling River av Sara Stridsberg, Den gamle och havet avErnest Hemingway, Förvandlingen av Franz Kafka, Brott och straff av Fjodor Dostojevskij, Blindheten av Saramago har jag också gillat.

    SvaraRadera
  9. Andarnas hus är jag mycket nyfiken på och har tänkt läsa den länge, så den kommer jag ta upp snart.

    Vägen, Förvandlingen, Brott och straff och Blindheten står här hemma. De andra du nämner är definitivt på min mentala vill ha-lista. Det låter som att jag kan få ett riktigt bra läsår i år :)

    SvaraRadera
  10. Åh vilken fin lista! Jag kan skriva under på ett par stycken av dina också som jag vill kolla in: Murakami, Yates, Safran Foer, Atwood, Stridsberg, Hustvedt, Fagerholm, Atkinson..

    Du måste läsa Curtis Sittenfelds I en klass för sig! Och såklart McCarthys Vägen!

    SvaraRadera
  11. Ja, jag har fått med en del omtalade böcker på listan. Det är så många bokbloggare som hyllar så många av de här författarna, så jag är så nyfiken så jag snart spricker ;) Det skulle ju vara extra kul om du också läser några av samma, så kan vi diskutera sen!

    McCarthys Vägen har jag faktiskt, så den kommer jag läsa. Sittenfelds Prep har jag. På engelska. Får se hur det går :) Har även Presidentens hustru. Har inte riktigt bestämt vilken jag kommer börja med...

    SvaraRadera