lördag 15 januari 2011

Bokfrågornas ABC - del 26

Nu är det dags för bokstaven Y i Lindas Bokfrågornas ABC (på bloggen Enligt O).

1. På zoo finns en massa djur och jag vill att du berättar om en bok där djur spelar en viktig roll.

Djur... hmm... räknas boken om Mötley Crüe, The dirt? För de betedde sig som rikiga djur ibland (okej, okej, typ hela boken). Plus att det fanns en scen med Ozzy Osbourne och några myror på en trottoar om jag inte missminner mig...

2. Anders Zorn är en känd konstnär. Har du läst någon bok där han eller någon annan konstnär figurerar?

Jag kommer på flera som handlat om författare, men konstnärer... jag kommer inte på någon...

3. Zen, att vara närvarande just här och nu, är rätt inne trots att idéerna inom zenbuddismen knappast är nya, zen-coaching, mindfullness, meditation, yoga och en massa annat är i ropet. Vilken bok tycker du handlar om zen?

Jag läste Tio tankar om tid av Bodil Jönsson ungefär i samma veva som den kom ut (tio-elva år sedan). Jag minns dock att jag gillade den och tyckte den var tänkvärd, och om jag inte har helt fel stod det om en del om att leva i och njuta av nuet. Men rätta mig om jag har fel. Nu är hon aktuell igen med Tio år senare - tio tankar om tid. Skulle vara spännande att läsa, men då får jag nog nästan läsa om den första först, för minnet, ni vet...

4. Författare på Z finns det några stycken. Vem är din z-favorit?

Här fick jag faktiskt tänka en liten stund tills det slog mig, och då var valet givet. Självklart är min favoritförfattare på Z Carlos Ruiz Zafón. (En liten bonus att det faktiskt är två z med där...)

Jag har ännu bara läst Vindens skugga (som jag skrivit om här) men det var en fullkomligt underbar läsupplevelse så jag har sparat lite på nästa, Änglens lek, men snart börjar det bli dags för den. Det är så många böcker på kö just nu bara, så jag får försöka dra ut lite till på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar