måndag 17 januari 2011

Bokfrågornas ABC - del 27

Bokfrågornas ABC hos Linda på Enligt O har kommit till bokstaven Å.

1. Berätta om en bok som innehåller ett minnesvärt återseende.

Jag har tänkt, men jag kommer inte på någon. Trodde det skulle vara enkelt att hitta svar på denna fråga och att jag skulle ha flera att välja på, men jag kommer inte på en enda...

2. Har du läst någon bra bok om ålderdom?

Den första och ganska uppenbara boken som jag kommer på här är Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Jag tyckte det här var en söt bok (om än orealistisk) om en hundraåring och vad han varit med om och inblandad i under sina levnadsår. Läs mer om vad jag skrivit om den här.

3. Vilken bok handlar om ångest, alternativt gav dig ångest?

Utan tvekan Glaskupan av Sylvia Plath. En otroligt fin bok av en författare som verkligen visste vad ångest var. Jag tyckte dock inte att den var ångestframkallande, utan det fanns en fin balans i boken. Läs mer om vad jag skrivit om boken här.

4. Jag återanvänder en gammal utmaning från Bokmania och undrar vad som hände i litteraturens värld det år du föddes.

Isabel Allendes Andarnas hus kom ut. Ett författarskap jag tänkt att bekanta mig med i år i läsutmaningen boktolva.

Torgny Lindgren fick VI:s litteraturpris. Jag är mycket förtjust i Torgny Lindgren, och då framför allt hans bok Pölsan.

Nobelpriset i litteratur gick till Gabriel García Márquez. Är väldigt nyfiken på hans Hundra år av ensamhet. Jag menar, bara titeln är ju lovande!

Har du gissat året? Duktigt i så fall! Året var 1982.

2 kommentarer:

  1. Hundra år av ensamhet är en makalöst bra bok! ÄVen Andarnas hus är rikigt bra, så och Pölsan. Du har bra smak verkar det som :)

    SvaraRadera
  2. Tackar, men jag ska inte ta åt mig hela äran. Din boksmak är även den alldeles utsökt!! :)

    SvaraRadera