tisdag 4 januari 2011

En liten fråga

Som en av författarna i min boktolva har jag Isabel Allende. Jag har tänkt att läsa henne snart, och jag har gått och trånat och suktat lite efter Andarnas hus. Men om jag har förstått det hela rätt hänger Andarnas hus ihop med hennes andra böcker Ödets dotter och Porträtt i sepia!? I ordningen Ödets dotter, Porträtt i sepia och sist Andarnas hus. Har jag fattat det hela rätt? Jag råkar ha alla tre böcker hemma, men frågan är hur mycket böckerna har gemensamt? Förstör jag läsningen av Ödets dotter och Porträtt i sepia om jag börjar med Andarnas hus? Får jag ut mest av Andarnas hus om jag läser de andra före? Någon som läst och vet?

6 kommentarer:

  1. Jag har bara läst Andarnas hus och jag kände inte ens till att den hänger ihop med ett par av Allendes andra böcker. Den hör till en av mina absoluta favoritböcker, så jag fick i alla fall en fantastisk läsupplevelse.. :)

    SvaraRadera
  2. Jag har hört flera som läst "bara" Andarnas hus och gillat. En undran är om jag "förstör" de andra två böckerna om jag läser Andarnas hus först!?!

    SvaraRadera
  3. Jag läste alla 3 för en hel massa år sedan (har funderat på att läsa om dem) och jag läste dem i "fel ordning", tror inte ens att jag visste att det fanns en ordning när jag läste dem. Vad jag minns förstörde det inget, men som sagt det var ett bra tag sedan jag läste dem så jag är inte helt hundra.
    Vanligtvis föredrar jag att läsa böcker i rätt ordning, så hade jag varit dig hade jag gjort det!

    SvaraRadera
  4. Jag har i vanliga fall en liten tvångstanke att jag "måste" läsa böcker i rätt ordning, men nu var jag bara så himlans sugen på att läsa Andarnas hus. Det blir nog som du säger att jag läser dom i ordning i alla fall. Kommer garanterat ångra det efteråt annars :)

    SvaraRadera
  5. Jag har läst alla böckerna och det går alldeles utmärkt att börja med Andarnas hus.

    SvaraRadera
  6. Ja, om jag har förstått det rätt är det ingen berättelse där man "måste" börja från början, men jag tror ändå jag kommer läsa Ödets dotter först...

    SvaraRadera