måndag 4 april 2011

En hondjävuls liv och lustar - Fay Weldon

rec.ex.
Ruth bor i förorten med sin make och två barn. Ruth är lite för stor, alldeles för klumpig och allmänt oattraktiv. Ruths make är otrogen. Han är otrogen med Mary Fisher som äter lax och dricker champagne, är vacker och charmig, och vet hur man för sig i det sociala livet. Ruths make lämnar Ruth och flyttar in hos Mary Fisher som bor i ett fyrtorn vid havet. Kvar sitter Ruth i förorten med sina två barn och husdjur med ett hus hon inte har råd med. Det är då hon bestämmer sig. Folk ska inte få köra med henne mer. Det är dags att sluta vara passiv och att ta sitt öde i egna händer.

En underbar historia där Ruths hämnd står i centrum utvecklar sig. (Vad roligt det är att läsa om hämnd! Någon som känner till någon annan bok med liknande tema?) Ruth är väldigt påhittig i sina hämndaktioner och jag sitter och småfnissar mig igenom boken och hennes bravader.

I boken får vi möta många olika personer som Ruth kommer i kontakt med. Rika, fattiga, mäktiga, maktlösa, självständiga, beroende. Alla de sorter. Det är en av sakerna jag verkligen gillar med den här boken, vi får träffa så många olika personer och lära känna dom. Även om det inte skrivs så mycket om varje person känns de ändå som riktiga och framför allt komplexa människor som jag bryr mig om. (En del av dom i alla fall...) Ruth befinner sig också på flera väldigt olika platser vilket också är väldigt intressant. Att se hur till exempel äldreomsorgen fungerar, men framför allt vilka brister det finns. (Vill inte berätta för mycket om personerna och platserna då jag inte vill förstöra läsupplevelsen för någon annan som ännu inte läst boken.)

Jag förstår att det här har blivit en klassiker. Det finns så mycket man kan diskutera i den här boken! Så mycket intressant. Det är skrivet på ett lättillgångligt sätt och jag trivs med karaktärerna. För att inte tala om fyren. Så skulle jag kunna tänka mig att bo.

Jag gillar den här boken. Den är en fin läsupplevelse. Läs den du också!

Här kan du läsa vad några andra bloggare tyckt om boken:
Malin Johansson - skriver mycket, läser mer
Anna Johansson (hos En bokcirkel för alla)
Bokomaten

2 kommentarer:

  1. Alltså, jag har ju haft den här i bokhyllan i en herrans massa år - men ändå blir det aldrig av att jag läser. Men nu plockade jag faktiskt upp peppen igen, så jag hoppas att 2011 blir Fays och mitt år.

    SvaraRadera
  2. Det skulle vara roligt och intressant att höra dina åsikter om boken. Det här är faktiskt en bok där jag njuter av att läsa så många recensioner som möjligt, det är intressant att se vad andra har fokuserat på när de har läst den.

    SvaraRadera