fredag 8 april 2011

Recensionsexemplar ska deklareras. Men hur??

Vilket krångel det har varit med skatten och deklarationen i år. Recensionsexemplar räknas tydligen som en inkomst som ska redovisas av oss bloggare och förlagen. Jag har dock inte fått reda på hur man gör när man gör detta. Skatteverket har inte varit lätta att få några svar av. Allt man får är länkar till olika broschyrer som jag inte förstår någonting av, och att man sedan får olika svar av olika personer underlättar inte heller. När man frågar exakt hur man ska göra får man inte heller några svar. Gah! Grr! Jag blir så frustrerad!

Så kom jag att tänka på att jag ju inte kan vara ensam om att sitta i den här sitsen. Hur gör ni? Kan någon vara snäll att förklara på svenska hur det här går till egentligen!??

8 kommentarer:

  1. Hoppsan, det visste jag inte ens om. Så mitt svar blir tyvärr, jag vet inte alls.

    SvaraRadera
  2. Om receensionsexen ska beskattas som inkomst borde man väl kunna dra av alla kostnader man har haft för böcker under ett år? Är böckerna en inkomst måste man få dra av de kostnader man haft för att bedriva sitt "företag" - bokbloggen.

    Har faktiskt inte heller hört att de ska tas upp i deklarationen men är det så får jag såklart lägga ner lite mer tid på min deklaration i år.

    SvaraRadera
  3. Första ggn jag "hör talas" om det.....
    Jag har fått sammanlagt 4 recsex sen jag började blogga.....jobbigt om man ska behöva krångla med deklarationen för det.. =(

    SvaraRadera
  4. Annica, Det verkar vara så tankarna går även hos skatteverket ;)

    Anonym, Vilka bra poänger du har! Jag har inte tänkt på det på det sättet. Jag har faktiskt skrivit ett mejl om det till skatteverket nu. Ska bli intressant att se hur de svarar!

    Amy, Jag vet inte var jag har hört det någonstans, men hört det hade jag. Tyvärr. Jag har bökat en hel del för tre böcker jag fick förra året. Känns dock som att jag vill göra det på rätt sätt. Men, det är surt sa räven!

    SvaraRadera
  5. Jag har inte heller en aning och det verkar ju svårt om man inte ens får veta hur man ska redovisa det. För övrigt kan jag tycka att man inte borde behöva redovisa det eftersom gåvoskatten är avskaffad, och är inte recensionsex mer som en gåva än en inkomst? Böcker kostar ju förvisso men de är inte rena pengar. Och ibland får man ju böcker utan att be om dem, ska man behöva redovisa för dem också? Klurigt.

    SvaraRadera
  6. Det var ju en debatt om det i Aftonbladet för ett tag sedan, men då verkade det mest som att Skatteverket fokuserade på storbloggar som Blondinbella, som har flera hundra tusen läsare per vecka. De tjänar ju faktiskt pengar på sitt bloggande, men ska vi som inte tjänar pengar på det också skatta för saker vi får? Verkligen?

    SvaraRadera
  7. Tredje gången gillt i det här kommentatorsfältet ;) Enligt DN säger skatteverket:

    En enstaka gåva som inte är värd mer än 225 kronor behöver man inte ta upp, men om ett företag regelbundet skickar produkter som var för sig inte är värd det beloppet måste det tas upp. Om man tagit emot produkter som man orimligen kan använda så kan även det vara ett undantag, påpekar Karin Andersson.

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/skatteverket-synar-populara-bloggare

    SvaraRadera
  8. Jag tycker allt du säger låter väldigt sunt. Jag förstår inte heller hur det kan klassas som annat än en gåva. Jag menar, om jag får en bok av min pappa som jag recenserar, måste jag deklarera om det då? Knappast.

    Jag tycker också det verkar helt dumt och snedvridet att ett par böcker skulle kallas som inkomst, till och med lön, det stämmer liksom inte.

    Det beror ju lite på vad som kallas regelbundet. Men nej, jag har hört så mycket olika och det verkar vara en bedömningssak. Det finns inte nedskrivet exakt vad som ska göras i sådana här situationer. Jag väntar på ett sista mejl från skatteverket, sedan blir det till att deklarera och så får det bära eller brista...

    Tack för dina fina engagerande och engagerade kommentarer!!

    SvaraRadera