söndag 3 april 2011

Utmanar kvantiteten kvaliteten?

Boktokig skriver idag ett inlägg om hennes läslista som bara växer och växer. Jag kan inte annat än att hålla med. Min växer dagligen och jag kommer aldrig att hinna läsa alla böcker jag skulle vilja. Har tänkt lite på det här ett tag. I dagens samhälle tar vi för givet att det finns böcker (gäller egentligen all media; filmer, musik, tv-serier m.m.), som  vi antingen kan köpa eller låna på bibliotek, och att det finns nästan ett oändligt stort antal titlar. Det är inte många år sedan (historiskt sett) som böcker inte fanns i de kvantiteter de finns i idag. Tanken att man bara hade ett visst antal böcker hemma, och hade man läst alla, ja då var det omläsning som gällde. Det var en stor händelse när man köpte hem en ny bok.

Att synsättet på läsning och böcker har förändrats under tidens gång är självklart, det intressanta är att fundera på hur det förändrats. Vi går miste om en del när vi kanske inte sjunker lika djupt i varje bok och analyserar varendaste liten mening. Samtidigt som det låter intressant och lockande låter det också tråkigt och jättetrisst. Om jag skulle få välja skulle jag helst vilja ha det som vi har det idag, fler böcker än jag någonsin kommer hinna läsa, men samtidigt blir jag ibland lite stressad av den tanken. Och har kvaliteten blivit lidande på grund av kvantiteten? Hur känner ni?

2 kommentarer:

  1. Ja, det var en intressant frågeställning. Jag har hellre många böcker att läsa än att behöva läsa om böcker som jag inte vill läsa om. Samtidigt håller jag med om att jag ibland läser alldeles för fort och inte stannar upp och funderar/filosoferar/njuter av nya böcker. Hm.

    SvaraRadera
  2. Precis. Så går mina tankegångar också! Plus att det är ju inte bara dåliga böcker som vi nu har lyxen att hoppa över, vi missar nog många bra också. Förlorar storheten i vissa böcker.

    SvaraRadera