onsdag 13 april 2011

Döden skall du tåla - Karin Fossum

Det börjar hända oroväckande och lite underliga saker för flera personer i ett annars lugnt bostadsområde. Sejer och Skarre kallas in för att ta reda på vad det egentligen är som pågår.


Det här är den andra boken jag läser av Karin Fossum. Jag har tidigare läst Den onda viljan. Jag gillade den boken och jag gillar den här. Jag kommer definitivt att fortsätta läsa Karin Fossum. Det här är också ett av de fåtal tillfällen där jag inte börjat från början i en serie. Oerhört korkat av mig. Jag vill läsa alla Fossums böcker, och jag hade gillat att börja från början.

Karin Fossum skriver ur både polisens, gärningsmannens och offrens synvinkel, vilket jag tycker är väldigt intressant. Ingenting blir svart eller vitt. Fossums böcker skiljer sig här från flera andra deckare, de blir inte bara en i mängden. Vi får veta hur varje brott påverkar varje brottsoffer, vi får följa polisens gärningar och tankar under undersökningarna och vi får veta vad gärningsmannen tänker och varför han gör som han gör. Man får det bästa av alla världar kan man säga.

Har du inte läst Karin Fossum tycker jag absolut att du ska göra det. Hon är en bra författare som skriver bra böcker som många gillar och som förtjänar att uppmärksammas. Läs henne du också!

2 kommentarer:

  1. OJ, vad många tips jag fick från dig. Tack ska du ha!

    SvaraRadera
  2. Det var så lite så. Jag kunde inte välja och så vet jag ju inte riktigt vad du är intresserad av, men nu fick du några alternativ :)

    Jag går in i deckarperioder ibland. Ibland finns det inget bättre än att sluka en riktigt spännande deckare!

    SvaraRadera