söndag 3 april 2011

Värsta mardrömmen. Någonsin.

Jag kan inte få scenen i Fågeln som vrider upp världen där några män korsar floden och tar sig över till fel sida av gränsen ur huvudet. Ni som läst denna bok av Murakami vet vad jag pratar om. (SPOILER!) Scenen jag tänker på är när en man blir flådd levande. Vilken stark scen det var, och så bildligt beskrivet. Jag såg hela scenen framför mig, jag hörde ropen, skriken av smärta. Detta var en av de otäckaste scener jag läst. Eller sett på film för den delen. Och hur mannen sedan såg ut. Utan skinn. Brr, vad läskigt! Kan verkligen inte få den scenen ur huvudet.

Vad har ni upplevt för läskiga scener i böcker? Någon speciell som sticker ut? (Skriv gärna om det är en spoiler i svaret eller inte. Utifall jag inte har läst boken än men har tänkt att göra det. Tack.)

5 kommentarer:

  1. Jag återkommer när jag läst mer. Jag gör just nu ett uppehåll för att jag ska kunna läsa lite mer i taget och sedan lyssna på bokcirkeln. Det var så svårt att läsa bara 150 sidor i taget.

    SvaraRadera
  2. och sä vänta enb vecka till nästa avsnitt

    SvaraRadera
  3. Ja, jag struntade lite i det däär schemat och tänker att jag lyssnar på efterkälken lite. Det kommer bli intressant ändå att lyssna på andras tankar om boken även om jag ligger lite före...

    SvaraRadera
  4. Ja, den där scenen kommer jag nog aldrig att glömma...riktigt otäck är den! Jag har fler mardrömsscener kvar i huvudet efter andra böcker som utspelar sig i någon typ av laglöshet (det får man väl anse krig vara). Murakami bjuder dessutom på några till innan boken är klar, kan jag förvarna om...

    SvaraRadera
  5. Jo tack, jag har märkt att det är fler likartade scener i boken :) Men det har hittills inte varit någon som tog sig innanför skinnet (hehe) på mig så som den ovanstående.

    SvaraRadera