torsdag 10 februari 2011

Just nu läser jag...


...på engelska! Jag började tänka på det i höstas, att jag skulle börja nöjesläsa på engelska. Jag skrev om det här på bloggen, och diskuterade några av fördelarna. Sedan gick det en tid och det blev liksom aldrig av, så jag lät det bli ett läslöfte inför 2011. Och det gjorde nog susen, för nu har jag äntligen tagit tag i det, och låt mig säga, det var inte alls så svårt jag hade tänkt mig att det skulle vara. Det går snabbare än vad jag trodde, och jag blir inte alls irriterad om det är något ord jag inte förstår. Jag lyckades ta upp en väldigt bra bok att börja med, då den inte är så språkligt avancerad, det är mycket dialoger och den är spännande, så jag fastnar i boken och handlingen och glömmer efter en stund att jag läser på engelska, så yeey!

6 kommentarer:

  1. Hej och tack för din kommentar. Du, det där med att köpa en pocketbok till sina vänner istället för att låna ut var en väldigt bra idé. Jag tror jag snor den =) Man blir så förbannat trött och känner sig som en uråldrig tjatmoster varje gång man ber att få tillbaka sin bok.

    SvaraRadera
  2. Eller hur!?! Nej, då är det en bättre lösning att köpa den och ge bort. Bäst för alla inblandade och för vänskapen ifråga ;)

    SvaraRadera
  3. Gott jobbat! Det är ofta en lite tröskel att ta sig över att läsa på ett annat språk men så grymt roligt att göra det... Det blir en annan sorts känsla i språket, tycker jag iaf.

    SvaraRadera
  4. Absolut. Det är faktiskt en annan känsla! Men jag valde nog en lättläst bok, eller så är det så att jag ger mig själv och mina engelskakunskaper för lite credit, jag menar, jag har ju läst mycket kurslitteratur på engelska, och det är ju faktiskt svårare. Så det är bara dumt av mig att jag inte börjat nöjesläsa på engelska tidigare!

    SvaraRadera
  5. Jag har flera olästa engelska böcker i hyllan men av någon anledning känner jag ett motstånd mot att plocka ner dem därifrån. Jag jobbar dock på det.

    Jag har läst några böcker av Coben men hans böcker har för lojt tempo för min smak. Kanske gör de sig bättre på engelska!?

    SvaraRadera
  6. Så var det för mig med, men när jag väl tog ner den var det inte så farligt. Det var faktiskt riktigt roligt, och det ger en annan känsla att läsa på engelska. prova du också! :)

    Jag vet inte, alla kan ju inte gilla alla, men jag, jag gillar Coben ;)

    SvaraRadera