torsdag 10 februari 2011

Bokfrågornas ABC - del 28

Jag har kommit från Enligt O:s Bokfrågornas ABC lite. Vilket är synd, så jag nästan är klar. Så nu tar jag mig i kragen och svarar idag på frågorna till bokstaven Ä.

1. Berätta om en bok som beskriver ett riktigt lyckligt, konstigt, hemskt eller kanske tråkigt äktenskap.

Mina första tankar här går till Hjalmar Söderbergs Doktor Glas, du kan läsa mer om vad jag tycker om den här. I den beskrivs ett olyckligt äktenskap och där doktor Glas hamnar i fokus, trots att det inte är hans äktenskap.

2. Ärlighet varar längst brukar det heta. Vilken bok tycker du om som tar upp ärlighet eller bristen därpå?

Mina tankar dras igen till Doktor Glas och ovan nämnda äktenskap, men det svaret blir kanske lite tråkigt. En sak jag kan irritera mig på i böcker är när karaktärerna ljuger, av ingen anledning alls, mer än att de hamnar i olika olyckliga situationer efteråt som så enkelt hade kunnat förhindras. Det gör mig irriterad! Det känns inte trovärdigt. Alls.

3. Vilken bok är den ultimata äventyrsboken?

Här går mina tankar till böcker jag ännu inte läst, men som känns som att de passa in här. Typ En världsomsegling under havet av Jules Verne, eller hans Jorden runt på 80 dagar.

4. Änglar finns dom? Har du läst någon bra bok där änglar förekommer?

Neej, det tror jag inte att jag har....

5. Vilken är den äckligaste boken du läst?

Vad svårt. Det borde ju vara någon deckare av något slag. Eller skräck av något slag. Jag är inte så äckelmagad när det kommer till böcker, så jag kommer inte på någon som sticker ut här, tråkigt nog.

2 kommentarer:

  1. Eftersom du inte svarar på din telefon så säger jag det här sålänge! GRATTIS!!! Ska väl inte avslöja hur ung du blir, men GRATTIS!! :) Hör av mig när jag har ledig tid i skolan! Puss!!

    SvaraRadera
  2. Tack gumman :)

    Fin sång innan, tack :)

    SvaraRadera