söndag 6 februari 2011

Lilla stjärna - John Ajvide Lindqvist

Lennart är ute i skogen för att plocka svamp då han ser något sticka upp ur marken. Han börjar gräva och finner där en bebis. En liten flicka. Som sjunger en hypnotisk, perfekt ton. Han tar med henne hem till sin fru Laila och de tar in flickan. Gömmer henne i källaren, kallar henne Liten och säger inte till någon att hon ens existerar. Deras son Jerry, som inte längre bor hemma, får dock snart reda på hennes existens. Han kallar henne Theres och han tar med sin gitarr och sitter och spelar lite medans Theres sjunger till. Theres är dock inte som andra flickor. Hon tänker inte som andra, "normala" människor.


Vilken bok det här är. Jag är imponerad. Jag känner för att sluka alla böcker av John Ajvide Lindqvist, och jag förstår, nu äntligen!, vad alla ni bokbloggare pratar om. Jag läste Hanteringen av odöda för några år sedan, och jag gillade den, men jag älskade den inte, och jag gillade den inte tillräckligt mycket för att läsa mer av författaren. Men nu är jag omvänd. På både bredden och tvären. Jag tänkte att jag skulle ge honom en chans till och det är jag glad att jag gjorde! Jag älskade den här boken. Stämningen. Karaktärerna. Liten, som både är vacker och lite otäck. Det gick inte att sluta läsa i den.

Det var dock en scen i slutet av boken som jag tyckte kändes lite krystad, och jag är inte helt säker på att jag gillar slutet. Hade nog väntat mig något lite mer... Ja, lite mer helt enkelt... 

Efter att ha läst ut den märkte jag med skräckblandad förtjusning att jag resten av dagen gick och nynnade på Thank you for the music, och rös lite när jag kom på mig själv med att göra det...  

7 kommentarer:

  1. Haha, ja jag får lite panik av thank you for the music och även av skansen nu för tiden.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Vad roligt och olika det är. Jag gillade i och för sig Lilla stjärna men tycker att Ajvide nådde sin pik med Hateringen av odöda och Pappersväggar. Du vet väl att Lilla Stjärna är uppbyggd kring slutscenen? John Ajvide ville att det skulle hända något hemskt på Allsång och så uppstod hela boken.

    SvaraRadera
  3. Böcker x 3, ja, allsången kommer nog också kännas läskig! En ny mer spännande dimension har JAL givit allsången, helt klart ;)

    Det mörka tornet, jag var lite luddig i recensionen, jag ville inte ge några spoilers, men jag förklarar mig här istället.

    (SPOILER) Jag gillade slutscenen, det jag inte tyckte kändes naturligt i boken var gruppen av tjejer som bara dök upp, och bara råkade vara likadana. Hela boken fick man följa Theres och Teresa och det kändes naturligt att dom hittade varandra. Jag gillar både Theres och Tereasa, men så plötsligt dyker det upp ca tio tjejer till. Vart kom dom ifrån liksom? Det kändes som att de kom in i berättelsen bara för att han skulle få till slutscenen!?

    Och jag var inte heller så förtjust i deras ritualer de hade när de blev en flock...

    Plus att jag hade nog velat att bara Theres och Teresa (och varför inte Jerry!?) skulle hämnas på Max Hansen.

    SvaraRadera
  4. Åh, Lilla stjärna har jag inte ens hört talas om förut. Nu blev jag jättesugen på att läsa den!

    SvaraRadera
  5. Ja, gör det! Den är med mig fortfarande. Speciellt Liten, eller Theres, finns i mina tankar. En mycket läsvärd bok :)

    SvaraRadera
  6. Vad kul att du tyckte om boken så mycket!!! Det är en jättebra bok!

    Nej, jag vet inte heller. Men jag tänkte att jag testar och ser vad jag kan göra av det!

    SvaraRadera
  7. Ja, det var verkligen en bra bok!

    Håll mig uppdaterad :)

    SvaraRadera