söndag 20 februari 2011

Vem är det som bestämmer?

Okej, kom in på bland annat baksidetexter i mitt förra inlägg och om att jag inte brukar läsa dom. De avslöjar ju så ofta (nästan alltid) (okej, alltid) mer än vad jag vill veta innan jag själv läser boken. Hur vet du det undrar ni? Jo, för att jag har irriterat mig på det i flera år, och nu, bara för att liksom se om min teori stämmer, brukar jag läsa baksidan efter att jag läst ut boken, men jag blir irriterad i alla fall. Jag har ju klarat mig, men inte de andra som läser baksidan innan de läst boken.

I alla fall skrev Eli (från bloggen Eli läser och skriver) i kommentarerna att hon tycker att det verkar som att de som skriver baksidetexten ibland inte har läst boken, för den ger fel bild av boken. Jag kan inte annat än att hålla med!

Så nu till min fråga; Vad tycker författarna om texterna som skrivs där bak på sina böcker? Har de godkänt texten? För de kan väl inte tycka om att läsupplevelsen av en bok de lagt ner så många timmar och så mycket slit på och hela sina hjärtan i helt förstörs på grund av femton rader där bak!??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar