söndag 20 februari 2011

Förväntningar

Ibland kan det vara svårt när man ska börja läsa en bok som är väldigt omtalad och omskriven. Den kanske är hyllad eller sågad, det spelar i det här sammanhanget mindre roll. Ganska ofta läser jag att folk blir besvikna när de läser en väldigt hypad bok, för att den inte var lika bra som de hade trott/hoppats. Jag är verkligen inte immun mot de här händelseförloppen, men en sak som jag tror har räddat mig några gånger är att jag inte gillar att läsa för mycket om vad boken handlar om innan jag läst den.

Varken recensioner eller baksidan på böckerna läser jag speciellt noga innan jag själv läst boken. Jag läser gärna vad folk har tyckt om boken, men jag läser inte gärna om själva handlingen. Om man inte vet så mycket om handlingen, utan bara vet att den är älskad blir inte jag lika lätt besviken i och med att jag inte vet vad som väntar mig rent händelsemässigt i boken. Jag skummar halva baksidan av boken när jag köper den (om jag inte redan vet att jag ska köpa den) men sedan kastar jag mig in i boken med huvudet före. Jag älskar känslan av att börja läsa en bok och inte veta alls vad som komma skall. Att inte veta hur handlingen kommer vara eller vad det kommer vara fokus på. Att inte veta någonting om karaktärerna jag kommer lära känna. En underbar känsla! Och ett stort plus är att jag aldrig tröttnar på handlingen i en bok innan jag läst den!

Varför jag gör så här undrar ni? Efter år av irritation och förbannelse över de som skriver baksidetexten på böckerna, där de alldeles för ofta avslöjar alldeles för mycket. Jag läste en bok och mitt fokus låg på hur långt i boken jag hann komma tills allt hade hänt som stod på baksidan. Det pågick i några år, sedan sa jag till mig själv att nu får det bli ett slut på det här, och den enda lösningen jag kunde komma på var att inte läsa hela baksidetexten. Jag läser nu för tiden bara första halvan kanske, och inte ens den speciellt noga. Jag bara skummar lite. Det fungerar för mig! Jag är inte alls lika irriterad längre ;)  

7 kommentarer:

  1. Precis. Baksidorna är helvetet på jorden. Jag återkommer ofta till det hos mig med :) Försöker också nästan bara skriva vad jag tyckt om böckerna på bloggen för det finns inget tråkigare än att läsa ett inlägg med en sammanfattning av handlingen.

    Däremot gör jag tvärtom med baksidorna. Där du skummar första delen, hoppar jag ner till sista stycket där bokens omdöme finns. Jag vill inte ha någon information om handlingen alls.

    SvaraRadera
  2. Håller med! Just förväntningar är svårt. Jag läser aldrig blogginlägg innan jag läst boken, i alla fall inte ordentligt.

    SvaraRadera
  3. Problemet är ju också att de som skriver baksidetexterna inte alltid verkar ha läst boken, för de inte bara avslöjar för mycket utan ger också en helt fel bild av handlingen ibland, tycker jag. Jag skummar också baksidetexter, bara för att få ett hum om vad boken handlar om, och jag brukar heller aldrig lusläsa blogginlägg om en bok jag vill läsa men inte läst än.

    SvaraRadera
  4. Jag gör (som vanligt) precis tvärtom: Jag lusläser nämligen baksidestexten men däremot tittar jag aldrig på själva bokomslaget :-)

    Däremot undviker jag - som många andra - att läsa blogginlägg och/eller recensioner av en bok jag ännu inte har läst. Lite spänning och en viss förväntning vill jag allt ha innan jag sätter tänderna i en ny bok.

    SvaraRadera
  5. Cia, Det är en balansgång det där med hur mycket man skriver på bloggen. Jag har ju tidigare skrivit om att jag saknar att diskutera slutet på böckerna, men då ska det självklart finnas med en spoilervarning!

    Omdömmet på baksidan är det enda jag läser noga, sedan älskar jag att läsa blurbarna och citaten. Men alla citaten hyllar boken, så jag brukar kolla VEM det är som skrivit, är det Småstadstidningen från Yttre Skogsmarken, eller är den Yukiko Duke? (Som jag dyrkar!)

    Enligt O, Jag läser oftast inte heller blogginlägg om böcker innan jag läst boken, och gör jag det läser jag inte det som skrivits om handlingen.

    Eli, Grrr, det är också irriterande! Har författaren godkänt baksidetexten undrar jag ofta!?? Någon som vet?? Ska nog skriva ett eget litet inlägg med den frågan!

    Annika, Hahaha, ibland undrar jag om du säger emot bara för att!? ;)

    SvaraRadera
  6. Jag läser aldrig baksidestexter. Jag brukar läsa första sida i boken för att bilda mig en uppfattning om jag vill läsa den eller inte.

    SvaraRadera
  7. Aha, det har jag aldrig tänkt på att man kan göra. Smart! Tror jag kanske kommer ta efter det beteendet :)

    SvaraRadera