torsdag 3 februari 2011

Att läsa dikter

När jag var i tonåren slukade jag dikter. Jag älskade dom! När internet kom till min skola (jag gick då på högstadiet) började jag och mina kompisar söka efter dikter där, och sorterade och skrev ut och visade varandra. Vi läste, och gjorde dikthäften och allt möjligt. Men tyvärr har det inte riktigt hängt med mig. Jag älskar fortfarande idén med dikter, men jag vet inte hur jag ska läsa dom? Alltså rent praktiskt. När jag sätter mig ner här hemma i soffan och tar fram en diktsamling, ska jag pärma den då? Eller ska jag sitta och bläddra i boken fram och tillbaka lite hur som helst? Eller ska man läsa en och sedan suga på karamellen en stund och sedan läsa en till, för det är inte riktigt min stil. När jag sätter mig ner vill jag läsa, läsa, läsa, och då passar en roman oftast bättre. Eller ska man ha diktboken liggade någon annanstans och läsa en här och en där? Kanske i tv-reklamen!?

Jag har verkligen ingen aning hur jag ska göra för att få ut så mycket som möjligt av min diktläsning. Så, hjälp mig, snälla! Hur gör ni?

7 kommentarer:

  1. Detta är ju trots allt en dikt som får en att garva varje ågng :) Eller hur syrran, detä r iofs en sång, men den brukar jag kolla på när jag känner lite längtan efter sverigehumor. Så jag tycker håll dikterna till denna nivår i tv-pausern!!!

    Du är en blick, och den är mörk, och den är varm
    Å jag vill dansa med din midja i min arm
    Du är doften av viol
    Du är restskatten från fjol
    Du är en helt fantastisk tjej
    Du är Beatles å Leila K
    Du är glad och elegant
    Du är laktosintolerant
    Du är strösslet på en glass
    Du är det roliga i hasch
    Jag kan diska laga mat, va i tid och aldrig sen
    Å jag tycker de e jättekul att lyssna på problem

    Du är en doft, du är ett ljud, du är en färg
    Denna sången är till dig... Carina Berg
    Carina jag tror vi två passar bra ihop
    Häng me mig hem till Götet å gör slut med Kristian Luuk
    Carina du är änden på min fantasi
    Du är brödet man vill lägga korven i

    Du är hej och skepp å hoj
    Du e sodastreamad oboy
    Du är allt en man kan få
    Du är bättre än Die Hard 2
    Du e Jane å jag e Tarzan
    Gör slut med han från Hassan
    Du är vacker och unik
    Min pappa e rik
    Jag har tre meter i tak och lakan utav sammet
    Du kan ta mitt nummer utav Kristian efter programmet
    Carina Berg mitt hjärta slår så hårt för dig
    Så gör slut med Kristian Luuk bli ihop med mej

    Carina låt oss vandra natten vidare
    Dansa nakna tillsammans i en vattenspridare
    Carina jag står chanslös jag är evigt din
    Jag vann över Kristian ganska lätt i plockepinn
    Jag tror att vi är menade, om du tänker om
    på 27centimeter@hotmail.com
    Jag vet att vi skulla passa bra ihop
    Så kom igen Carina, gör slut med Kristian Luuk

    SvaraRadera
  2. Hahaha, jag älskar den här låten! Och du har rätt, man skrattar verkligen varje gång :)

    Tack gumman!

    SvaraRadera
  3. Hahaha... nej, den (om Lina som har tandvärk)ska vi undvika ett tag!!!

    tyvärr blir det väldigt lite diktläsande här med. Men om jag läser så plockar jag boken från hyllan och läser någon dikt och stoppar tillbaka den.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det låter klokt ;)

    Men, har du en speciell dikt i tanken då när du läser, eller slumpas den fram? Jag reder inte ut hur jag ska läsa dikter på bästa sättet riktigt...

    SvaraRadera
  5. Åh, jag läser massa dikter och kan absolut vara behjälplig. Det finns mkt om detta i min blogg om du klickar på kategorin "poesiutmaning". Den går ut på att läsa (minst) en diktsamling i månaden och jag följer den fortfarande. Jag förespråkar att dikter bara ska slukas, varför jag ofta läser en diktsamling från pärm till pärm i ett sträck nästan. Jag njuter av orden som man njuter av choklad eller en fin tavla. Därför har jag lite svårt för att överanalysera dikter - motsägelsefullt med tanke på att jag pluggar littvet men ändå – och tycker att de ska tala till en genom en omedelbarhet. Tror också det är därför jag ogillar abstrakt poesi. Säg till om du vill ha tips på underbara diktsamlingar att sätta tänderna i :)

    SvaraRadera
  6. Vad underbart att du kunde hjälpa mig lite. Tack! Jag ska genast gå in och kolla på din blogg under poesiutmaning. Att läsa alla dikter i ett svep låter och känns som mer stil, mer än det att läsa en, sedan tänka, tänka, tänka. Jag gillar i och för sig tanken på det, men det blir aldrig av i praktiken.

    Jag vill väldigt gärna ha tips på diktsamlingar. Give me, give me, give me :)

    SvaraRadera
  7. Vi läste, och gjorde dikthäften och allt möjligt. Men tyvärr har det inte riktigt hängt med mig. Jag älskar fortfarande idén med dikter, men jag vet inte hur jag ska läsa dom? Alltså rent praktiskt.

    SvaraRadera