torsdag 10 mars 2011

Läsa i takt eller inte. Det är frågan.

Jag läser just nu (som förhoppningsvis många andra också gör) Fågeln som vrider upp världen av Murakami. Jag har tänkt att jag ska följa Bokcirkeln i kulturradion och Kafka på jobbet kommer även hon göra en podcast (Yeey!).

Nu till mitt lilla dilemma. Jag har inte bestämt mig om jag ska läsa boken i ett svep eller om jag ska  hålla samma takt som bokcirklarna. Jag följde båda dessa bokcirklar när jag läste Jane Eyre, men där läste jag ut boken innan cirklarna började vilket gjorde att det kändes som om jag missade en del. Diskussionerna förlorade lite på att jag redan visste hur handlingen skulle fortsätta och sluta.

Men samtidigt, jag gillar inte att hålla på med flera böcker samtidigt och jag gillar verkligen Fågeln som vrider upp världen och är sugen på att bara läsa den och riktigt svepas med i historien...

Åsa, hur gör du? Har du läst hela boken när du spelar in? (Jag väntar tålmodigt (okej, kanske inte sååå tålmodigt...) på svar i diskussionen om We have always lived in the castle.) (Om någon annan har läst den får ni gärna också diskutera med mig. Det sker i kommentarerna till inlägget om recensionen jag skrev om boken.)

Hur gör ni andra med läsningen av Fågeln som vrider upp världen?

9 kommentarer:

  1. Shit, vad mycket promotion jag får här. Man tackar! Jag läser strikt enligt lässchemat och spelar in efter varje enskild avslutad del. Allt annat vore ju fusk! Detsamma gäller för mina (SPOILER) ny bokbloggar-poddeltagare.

    SvaraRadera
  2. Oj! Damer och herrar, det var här ni hörde det först! Vågar man gissa på att det är Illusionernas blogg och A fraction of the web??

    Jag ser fram emot det och hoppas att många andra kommer lyssna. Och att det ska bli mer diskussioner i bloggarna runt boken och era och radions diskussioner.

    SvaraRadera
  3. jag tänkte läsa efter schemat, men får se om jag hinner med. har så otroligt mycket att läsa nu.

    SvaraRadera
  4. Det finns fördelar med att läsa efter schemat, men jag lutar nog åt att läsa i mitt tempo. Känns som att jag kommer få ut mer av läsningen då...

    SvaraRadera
  5. Jag och några av mina vänner har en privat och högst opretantiös bokcirkel, där vi turas om att välja och köpa en pocketbok till alla och sen bjuda på fika en gång mitt i boken och en gång när den är slut.

    Bäst diskussioner har vi mitt i boken, när alla spekulerar i hur det kommer att gå, vad som borde ske enligt logik och enligt subjektiva känslor, vad som är det mest spännande/störiga/orealistiska/realistiska.
    När boken är slut är det egentlgen bara de vi ogillar som får en stunds uppmärksamhet, annars ligger intresset på nästa bokpresentation.

    Lästakten är en bok per månad, och jag har svårt för att dela upp det. På slutet har jag haft turen att kunna sträckläsa den aktuella halvan samma dag vi ska träffas, för det är faktiskt inte lika roligt med debatten om man läst för långt eller t o m hela boken.

    SvaraRadera
  6. Vilken trevlig bokcirkel ni verkar ha! Jag är inte med i någon bokcirkel, men det är när jag hör sådant här jag blir verkligt sugen.

    Det låter väldigt roligt att diskutera boken när man är mitt i. Det har jag aldrig gjort. Men som du säger, det är faktiskt väldigt intressant att se vad man själv och nadra har för tankar och förväntningar inför slutet av boken.

    Hade jag själv varit med i diskussionerna så hade jag läst i rätt takt, men nu när jag mest ska lyssna. Jag vet inte. I teorin vill jag läsa i takt, men det känns som om jag förlorar mycket av bokens rytm och känsla om jag börjar läsa annat emellan och väntar för väntandets skull. Det är en bra idé att läsa först när det är dags, men och med att det är en vecka mellan alla diskussioner på radion blir det så långa mellanrum.

    SvaraRadera
  7. Ja, den ultimata läsupplevelsen är för mig en bok jag försvinner in i och lever i tills den är utläst och jag kommer upp till ytan igen.
    Då vill jag gärna diskutera den direkt, men får det gå några dagar så har jag hunnit bearbeta allting själv, känner mig färdig med den och har inte så mycket att säga.
    De där magiska böckerna jag försvinner in i blir dock mer och mer sällsynta ju äldre jag blir. Tyvärr.

    Därför tror jag ändå på det där med att läsa i takt med andra för att allt eftersom få även deras perspektiv och insikter i handlingen. Att läsa tillsammans ger ofta ett större djup.

    SvaraRadera
  8. Jag blev jättesugen på att hänga på Kulturradion. Ska bara fixa boken först!

    SvaraRadera
  9. Socktrollet, Fast jag känner att jag får ut mer av diskussionerna av en bok om jag har fått bearbeta och tänka lite själv. Diskussionen tar då ett kliv till, tycker jag. Jag förstår vad du menar, men jag tycker tvärtom :) Däremot att diskutera en bok, när man än gör det, ger alltid mer. Plus att det är himla trevligt :)

    Boktokig, Skynda, skynda! Den är jättebra!

    SvaraRadera