tisdag 29 mars 2011

Idag läser jag...

... En hondjävuls liv och lustar av Fay Weldon och förhoppningsvis Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami.

Jag har läst ganska länge på Fågeln som vrider upp världen nu, och jag har svikit mina egentliga riktlinjer att läsa en bok åt gången, men när jag köpte hem lite nya böcker kunde jag inte låta Anna Gavaldas En dag till skänks vara, utan jag läste den lite snabbt (och tyckte så här). Sedan blev jag väldans sugen på En hondjävuls liv och lustar. Började läsa och tyckte sådär de första 70-80 sidorna, men nu är den så rolig och bra så det blir inte av att jag tar upp Fågeln som vrider upp världen. Jag har till och med varit så dålig så jag har inte ens lyssnat på bokcirkeln i P1 än, eller på podcastarna av Kafka på jobbet, A fraction of the web och Illusionernas blogg.

Ni får inte misstolka mitt tycke om Fågeln. Jag älskar den boken, och det är en av de bättre jag läst. Det är bara det att när jag börjar läsa andra böcker samtidigt delas min uppmärksamhet och det blir ofta en bok som då kommer i skymundan, och i detta fallet blev det Fågeln. Synd, men sant.

7 kommentarer:

  1. jag tycker det är svårt att begränsa mitt läsande av fågeln till bara 150 sidor i taget. Vill så gärna läsa mer. Läser också andra böcker vid sidan av, men det brukar jag nästan jämt göra!

    SvaraRadera
  2. Jag bestämde mig ganska tidigt för att läsa i min egen takt, så jag ligger före radion i lässchemat. Det är därför det är extra dåligt av mig att jag lägger den åt sidan, jag har ingen annan att skylla på än mig själv...

    Varför det känns dåligt är inte bara på grund av att jag läser två böcker samtidigt, utan också att den boken jag läste först är så bra och så började jag ändå på en annan bok. Så konstigt...

    SvaraRadera
  3. Vad är det jag hör? Och jag som trodde du var vårt största fan ;) Kanske blir du mer sugen på att läsa klart om du lyssnar också. Vi är rätt festliga faktiskt.

    SvaraRadera
  4. Jag är erat största fan! Lovar! Förra veckan började med att jag ville spara lite på den goda karamellen och helt plötsligt hade hela veckan gått utan att jag lyssnat. Att ni är festliga vet jag redan. Jag tycker det är extra festligt av er att ni påpekar det själva ;)

    SvaraRadera
  5. Jag ska genast skriva ett inlägg på bloggen om att du tyckte att det var festligt att jag skrev att jag visste att jag var festlig. Då kan vi snacka festligt!

    SvaraRadera
  6. Hahaha, det är alltid roligt att inspirera!

    SvaraRadera