söndag 6 mars 2011

Blunddockan - Jeffery Deaver

Daniel Pell sitter inne efter att ha mördat nästan en hel familj. Han dödade båda föräldrarna och två av de tre syskonen. Den tredje lilla tjejen låg och sov i sin säng, blev inte upptäckt av inkräktarna, och blev därmed kallad för Blunddockan. 

Daniel Pell var ledare i Familjen, en liten sektliknande gruppering på Pell, tre tjejer och en kille till. Han har suttit i fängelse i nästan tio år när han rymmer från fängelset. Kathryn Dance startar jakten på Pell, men Pell flyr inte så långt han kan så fort han kan, nej, han håller sig kvar i området, så det handlar nu om att försöka ta reda på vad det är han har i kikaren.  

Jag irriterade mig på vissa detaljer i boken, vilket jag vädrade här. När jag väl hade skrivit ner mina små irritationsmoment, så var de inte längre lika irriterande. (Jag gör en mental notering, det knepet kan komma till användning även till kommande böcker.) 

Jag gillade verkligen den här boken! Jag var sugen på en riktig deckare, och mina behov blev väl bemötta. Speciellt de sista 200-250 sidorna. Jag var fast. Det var så spännande att jag inte kunde sluta läsa. Historien flyter på bra och det förekommer flera sköna vändningar, som sig bör i en deckare. Jag kommer definitivt att läsa fler böcker av Jeffery Deaver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar