tisdag 15 mars 2011

Citat ur Fågeln som vrider upp världen:

"Om vi människor vore odödliga, om vi skulle finnas kvar i all oändlighet utan att försvinna - inte åldras, utan bara leva vidare här i världen pigga och krya - tror du att vi skulle fundera så mycket som vi gör nu? Vi funderar ju på allt möjligt - filosofi, psykologi och logik. Religion. Litteratur. Kanske sådana komplicerade tankar och idéer inte skulle ha sett dagens ljus om inte döden hade existerat."

Haruki Murakami, Fågeln som vrider upp världen, s.297

8 kommentarer:

  1. Härligt citat. Det hade förmodligen varit så tror jag. Frågan är om vi även varit lyckligare, eller kanske hade vi inte kunnat uppskatta livets goda om inga motgångar fanns?

    SvaraRadera
  2. Det ligger någonting i det; om inte dalarna finns, finns då topparna? Jag vet inte. Tror inte det. Men å andra sidan hade man ju inte vetat något annat. Jag tycker det låter lite ångestladdat dock att aldrig dö. Herregud, vad skulle man göra av all tid?

    SvaraRadera
  3. ne jag hade nog uppskattat att vara odödlig man hade inte varit tvungen att välja vad man skulle lägga sin tid på. Man hade kunnat följt lusten mkt mer utan att tänka på vad man försakade.

    SvaraRadera
  4. Du har en poäng där. Att aldrig känna att man slösar tid. Men å andra sidan, skulle man ta tag i saker och verkligen göra en massa saker när man har all tid i världen, eller skulle man fastna i samma gamla hjulspår? Man har ju all tid i världen, så varför ta tag i någonting JUST IDAG!? Carpe diem förlorar sin dragningskraft.

    (Intressant diskussion det här!)

    SvaraRadera
  5. ja, jag gillar hur sådana citat får en att fundera dock känns det som man slutar med att känna lite olustig och ängslig. Risken är väl att man fortsatt skjuta saker framför sig(beror iofs på om man har en personlighet lagd åt det hållet) jag vet med mig om att jag ofta skjuter upp på saker om jag känner att det finns tid att ta. man hade nog tömts på livskraft om man hållt på så i all evighet.

    fick hem 1Q84 böckerna idag btw, kan inte bestämma om jag ska starta på dem innan jag läst ut min nuvarande bok.

    SvaraRadera
  6. Jag kan också vara bra på att skjuta på saker jag inte är sugen på att göra. Om ingen tidspress finns, vem ska då ge en den där putten i rumpan man så väl kan behöva ibland!? ;) Ja, jag är nog ganska tillfreds med att vara dödlig. Tanken på att dom jag älskar är det skrämmer s***en ur mig!

    Jag är en sådan där som läser en bok åt gången, så jag hade läst ut den jag läser snabbt som attan och sedan huggit in på 1Q84. Vad avundsjuk jag blev nu. Jag vill också läsa dom ju. Även om jag läser Murakami just nu och har alla hans andra böcker framför mig blir jag ändå avundsjuk. Konstigt det där ;)

    SvaraRadera
  7. Jag håller mig vanligtvis till en bok i taget, eller en bok på sv och en på eng. jag kände dock att lilla hjärtat får vänta lite så jag har börjat på del ett nu i em. Kan inte säga att jag ångrar mig precis!

    SvaraRadera
  8. Ibland kan inte jag heller vänta med att läsa en bok. Problemet blir om jag börjar på en ny bok att den "gamla" blir liggandes oläst tills den nya boken är utläst.

    Hoppas boken håller hela vägen igenom. I alla tre delarna. Och lova att inte ge bort några spoilers, jag vill ju också läsa ;)

    SvaraRadera