måndag 6 juni 2011

Mörkt vatten - Joyce Carol Oates

Jag har dragit mig lite för att skriva en recension på den här boken. Jag vet inte vad jag ska skriva. Den berörde mig djupt och slog an på vissa strängar i mig, men jag vill inte gå in för mycket på vissa detaljer då jag absolut inte vill säga för mycket om handlingen till någon som ännu inte läst Mörkt vatten av Joyce Carol Oates.



En kvinna mäter en äldre man på ett firande på fjärde juli. Senare på kvällen när de ska åka därifrån råkar de ut för en trafikolycka. Bilen åker ner i vattnet och kvinnan håller på att drunkna.

Det är inte alla författare som hade klarat av att skriva en sådan här berättelse så gripande som JCO gör. Här visar hon verkligen vilken fantastisk författare hon är. Boken känns klaustrofobisk, så som flickan i bilen måste känna sig, och historien utvidgas mer och mer ju fler sidor du läser. Och läsa den, det tycker jag att du ska göra!

4 kommentarer:

  1. Jag blev också gripen av boken. Den är jättebra!

    SvaraRadera
  2. Det är en spännande bok tyckte jag, lite kittlande är det ju också att ramberättelsen är hämtad från en händelse i en av USAs mest kända familjer. Precis som i Blonde så tillför den där kunsakpen ngt extra. Tyckte jag iaf, vad tycket du? / Anna, och dagarna går som inte kan kommentera via googlekonto här...

    SvaraRadera
  3. Men, jag trodde att vi hade kommit överens om att spoilers var en riktig toppengrej? Nu får du allt berätta mer så jag vet om jag ska läsa eländet eller ej.

    SvaraRadera
  4. Linnea, Jag håller med. Den är jättebra!

    Anna, När jag läste boken visste jag inte att den var baserad på en verklig händelse, det läste jag först efter jag hade läst hela boken. Men när jag läste det tillförde det boken något extra, jag håller absolut med dig!

    Kafka på jobbet, Haha, det är sant. Tänkte inte på det. Jag kan skriva lite mer här:

    (SPOILERS!!!!)

    Kvinnan sitter alltså i en bil med en senator som hon träffat på en fest. När bilen åkt i vattnet på grund av att senatorn är full (ordentligt full!) sitter hon fast. Men inte han. Han "klättrar" på henne och tar sig ut och sticker sedan. Han hjälper inte henne och han ringer inte efter hjälp. Nej. Han ringer sin advokat som säger till honom att inte prata mer om det på telefon. Den här delen gjorde mig riktigt förbannad!

    R-i-k-t-i-g-t f-ö-r-b-a-n-n-a-d-!

    Boken slutar med att hon dör, även om jag måste erkänna att jag inte riktigt är säker på när hon dör. Tidigare i boken beskriver de att hon ligger på sjukhuset och magpumpas och att hennes hjärta stannar, men att de får igång det igen, men i slutet av boken verkar det som att hon dör på olycksplatsen. Någon som vet hur landet ligger? Både i boken och i verkligheten?

    Det var nog de tankarna jag hade Åsa :)

    SvaraRadera