torsdag 23 juni 2011

Skärpning Barclay!


Okej, så jag är halvvägs in i Linwood Barclays Alltför nära. Jag har tidigare läst Utan ett ord som jag gillade, även om jag inte var extatisk (läs vad jag skrev om den här). Även Utan ett ord tyckte jag var ganska förutsägbar, men inte alls i klass med den här boken! 

Man märker direkt vart författaren är på väg med vissa (läs alla) saker i handlingen och hittills har jag inte blivit överraskad eller haft fel en enda gång. Jag vet hela tiden hur de kommande tjugo sidorna kommer se ut, vilket börjar bli riktigt tråkigt nu. Jag tror mig också veta hur boken kommer sluta, men jag hoppas till Gud att jag har fel! Jag frågar mig under läsningen: Var är de sköna twistarna? Var är spänningen? Ännu har jag inte fått några svar... Jag bryr mig inte speciellt mycket om karaktärerna i boken, och jag bryr mig inte om vem som dödat och/eller varför han/hon/dom gjort det. Tyvärr. En deckare måste vara bättre än så här! 

Så, Linwood Barclay de kommande 200 sidorna måste vara mindblowing mycket bättre än de 200 redan lästa. Du måste göra en vändning värdig en plats i Guinness rekordbok. Göra twist på twist som jag aldrig såg komma. Men, jag har inga höga förhoppningar att det kommer hända. Vilket är synd. För jag vill verkligen gilla Barclay!   

6 kommentarer:

  1. Jag har nu läst två böcker av Barclay (Utan ett ord och Morgonen hon försvann)och även om jag inte är överförjust så är jag inte heller helt avogt inställd mot hans böcker.

    Alltför nära ligger i bokhyllan men den har jag dock inte hunnit läsa ännu så kanske, kanske kommer jag att hålla med dig ... :-)

    SvaraRadera
  2. Ska nog inte läsa mer Barclay. Tyckte absolut inte om Utan ett ord och nu är jag ganska säker på att den låga nivån inte var en tillfällighet.

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte/tycker väldigt mycket om Utan ett ord, men jag är helt på din linje när det gäller Alltför nära. Trist!

    SvaraRadera
  4. Annika, Jag var inte heller helt avogt inställd tills jag började i den här. Jag är hemskt ledsen, men den är helt enkelt inte bra :(

    Det ska dock bli väldigt intressant att höra vad du tycker om den!

    Enligt O, Nej, den är nog tyvärr inte det. Det som är lite tråkigt är att jag ändå någonstans gillar Barclay. Inte handlingen, som som sagt är väldigt förutsägbar, men jag gillar personerna han målar upp och jag gillar hans sätt att skriva. Synd bara att böckerna utöver det är... rent ut sagt tråkiga...

    Boktagen, Så det är inte bara jag som inbillar mig då? Skönt! :)

    SvaraRadera
  5. Jag fick "Morgonen hon försvann" av Kabusa böcker men jag har inte recenserat den än då jag inte har sett att recensionsdatumet har passerat och jag inte vill stöta mig med förlaget :-)

    I vilket fall som helst är den, den hittills bästa jag har läst av Barclay och trots din sågning tänker jag läsa Alltför nära direkt efter att jag har läst ut "Flickan från ingenstans" vilket lär ta några dagar till i alla fall.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker du ska läsa den, om inte annat så ska det bli intressant att höra vad du tycker!

    Ska också bli intressant att läsa recensionen av Morgonen hon föesvann. Om den är så bra kanske jag ger Barclay en chans till. Kanske!

    SvaraRadera